SPRM perlu bertindak tanpa rasa takut, pilih kasih dalam siasatan Azam, kata Gobind


Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo hari ini berkata SPRM mesti memberi jaminan kepada semua bahawa tindakan akan diambil terhadap sesiapa sahaja yang didapati melanggar undang-undang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 10 Januari, 2022.

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mesti kekal tidak berat sebelah dan memberi jaminan bahawa ia akan menjalankan tugasnya tanpa rasa takut atau pilih kasih, kata Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo hari ini.

Peguam itu berkata SPRM mesti memberi jaminan kepada semua bahawa tindakan akan diambil terhadap sesiapa sahaja, termasuk pegawai kanan agensi itu, yang didapati melanggar undang-undang.

“SPRM mungkin akan dipanggil polis untuk membantu siasatan (Azam). Bagaimanakah orang ramai mempunyai keyakinan terhadap SPRM untuk membantu jika mereka dari awal mengisytiharkan sokongan kepada seseorang yang terlibat dalam siasatan itu?” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau merujuk kepada sokongan yang diberikan oleh pegawai kanan SPRM terhadap ketua pesuruhjaya mereka Azam Baki yang menghadapi persoalan mengenai pemilikan sahamnya dalam syarikat senara awam.

Pada 5 Januari lalu Azam memberitahu media beliau telah membenarkan adiknya, Nasir, membeli saham daripada dua syarikat, menggunakan akaunnya.

Ketua agensi antirasuah itu bagaimanapun berkata, saham itu kemudiannya dipindahkan kepada Nasir.

Azam juga berkata beliau telah memaklumkan kepada pihak atasan pada 2015 mengenai pembelian saham oleh adiknya dan tiada sebarang isu dibangkitkan.

Perkara itu kini disiasat oleh polis dan Suruhanjaya Sekuriti.

Tiga timbalan ketua SPRM Ahmad Khusairi Yahaya (operasi) Norazlan Razali (pencegahan) dan Jumipah Wandi (pengurusan dan profesionalisme) kemudian mengeluarkan kenyataan bahawa mereka menyokong ketua pesuruhjaya itu.

Menjawab kenyataan tiga timbalan menteri itu, Gobind berkata mereka harus sedar bahawa siasatan masih dijalankan.

Beliau berkata jika ada, kenyataan itu menekankan kepentingan untuk Azam bercuti sementara menunggu siasatan.

“Sekiranya siasatan mendedahkan kes, adakah ketiga-tiga mereka akan meletakkan jawatan atau adakah kita semua harus yakin bahawa SPRM akan, walaupun mendapat sokongan terbuka sedemikian, bertindak tanpa rasa takut atau pilih kasih dalam berurusan dengan sesiapa yang terlibat?” kata ahli parlimen Puchong itu.

“Ia juga menghairankan bahawa mereka berpendapat ia adalah permainan politik.

“Saham itu telah dikenal pasti. Lembaga (penasihat SPRM) telah mengeluarkan kenyataan yang menjauhkan diri mereka daripada sidang akhbar pengerusi mereka dan SC telah meminta butiran. Ini mengenai ketelusan dan akauntabiliti, bukan politik,” tambahnya.

Beliau berkata rakyat mempunyai hak untuk menuntut penjelasan dan meminta tindakan dalam kes seperti ini, sambil menambah bahawa SPRM ditubuhkan untuk tujuan itu.

“Mereka sendiri yang sepatutnya bertanya soalan dan meminta tindakan memandangkan seksyen 2 Akta SPRM mengatakan bahawa objektifnya termasuk mempromosikan integriti dan akauntabiliti pentadbiran sektor awam dan swasta,” katanya.

Beliau menambah bahawa adalah tidak wajar untuk meletakkan SPRM dalam kedudukan yang mana ia mesti membantu siasatan apabila Azam masih ketua dengan semua kuasa yang beliau ada di bawah akta ke atas SPRM. – 10 Januari, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen