Kes Azam Baki: Sahkan jika ada mesyuarat pada 24 November, kata Gomez


Bekas ahli lembaga penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Edmund Terence Gomez berkata ahli lembaga pengarah harus menjelaskan mengapa mereka tidak mendesak siasatan bebas terhadap pemilikan saham Azam Baki. – Gambar fail The Malaysian Insight, 8 Januari, 2022.

AHLI lembaga penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia diminta mengesahkan sama ada terdapat mesyuarat pada 24 November yang telah membersihkan Azam Baki daripada dakwaan berhubung pembelian saham.

Bekas ahli, Edmund Terence Gomez yang meletak jawatan sebagai menyatakan bantahan pada Disember kerana kekurangan tindakan lembaga penasihat, berkata ahli lembaga pengarah harus menjelaskan mengapa mereka tidak mendesak siasatan bebas terhadap pemilikan saham Azam.

“Saya bangkitkan soalan ini atas sebab ini. Jika mesyuarat diadakan pada 24 November, mengapa saya tidak diberitahu tentang perkara ini semasa saya membincangkan perkara ini dengan beberapa ahli Lembaga Pengarah pada Disember? Mengapa saya tidak diberitahu bahawa Azam dibebaskan oleh ahli Lembaga pada mesyuarat itu?

“Jika ada mesyuarat pada 24 November, maka soalan lain mesti dijawab. Ahli Lembaga Pengarah mengesahkan bahawa mereka tidak mempunyai kuasa untuk membebaskan Azam daripada tuduhan yang dibuat terhadapnya. Jika mereka menyatakan perkara ini sekarang, mengapa pula mereka membebaskan Azam pada mesyuarat pada 24 November?

“Tidak memadai untuk Lembaga Penasihat menjauhkan diri daripada kenyataan Abu Zahar pada sidang medianya. Ahli Lembaga Pengarah juga mesti menjelaskan mengapa mereka tidak mendesak siasatan bebas berhubung dakwaan terhadap Azam ini ketika pertama kali dibawa kepada perhatian mereka,” kata ahli akademik itu dalam satu kenyataan media hari ini.

Kenyataan Terence Gomez dibuat ketika enam ahli lembaga pengarah mengasingkan diri daripada tindakan pengerusi mereka untuk membersihkan Azam daripada sebarang salah laku dalam isu pemilikan saham korporat.

Ahli itu dalam satu kenyataan, berkata mereka tidak berkongsi pandangan Pengerusi Abu Zahar Ujang mengenai perkara itu.

“Kami secara mutlak ingin menyatakan bahawa ahli lembaga pada mesyuarat itu atau pada bila-bila masa selepas itu tidak menyatakan pendapat seperti yang disifatkan Abu Zahar,” kata mereka awal hari ini.

Ahli-ahli itu merujuk kepada kenyataan Abu Zahar baru-baru ini, bahawa lembaga itu mendapati Azam tidak melakukan kesalahan selepas mendengar penjelasannya bahawa saham itu adalah milik adiknya yang menggunakan akaun dagangannya.

Saham itu kemudiannya dipindahkan kepada adik Azam, maka tiada konflik kepentingan, tambahnya.

Ahli-ahli berkata komen yang dibuat pada sidang media pada hari Rabu lalu adalah pandangan peribadi Abu Zahar.

Isu ini dibangkitkan di Parlimen pada 14 Disember oleh Ahli Parlimen Sungai Buloh R. Sivarasa yang mempersoalkan sama ada Azam mengisytiharkan dakwaan 2.15 juta saham dimiliki dalam Excel Force MSC Bhd pada 2015, serta 1.93 juta saham dalam Gets Global Bhd pada tahun yang sama dan 1.02 juta saham pada tahun berikutnya.

Azam juga berkata beliau telah memaklumkan kepada pihak atasan pada 2015 mengenai pembelian saham oleh abangnya dan tiada sebarang kebimbangan dibangkitkan. – 8 Januari, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen