Ahli Parlimen Klang rayu bantuan pacuan 4 roda, bot selamatkan mangsa banjir


Ragananthini Vethasalam

Bantuan bekalan makanan turut diagihkan kepada mangsa banjir di Klang, Selangor. – Gambar Facebook, 19 Disember, 2021.

AHLI Parlimen Klang Charles Santiago merayu bantuan,  meminta kenderaan pacuan empat roda (kenderaan 4WD) dan bot untuk menyelamatkan mangsa terperangkap banjir.

“Kakitangan dan sukarelawan kami turut menjadi mangsa banjir, dan kami menghadapi kekurangan tenaga kerja untuk mengagihkan makanan dan air. Justeru, kami ingin mengambil lebih ramai sukarelawan untuk mengagih makanan dan kerja menyelamat,” katanya dalam catatan di Facebook.

“Kami juga memerlukan lebih banyak kenderaan 4WD dan bot untuk sampai kepada mangsa. Sesiapa yang berminat menjadi sukarelawan atau meminjamkan/menyewa kenderaan dan bot anda, sila hubungi Puan Puspa (0126066114),” katanya lagi.

Dalam kemas kini 3.11 pagi, Charles berkata lebih banyak sumbangan diperlukan segera bagi barangan bantuan di pusat pemindahan.

Antara barangan yang diperlukan ialah air mineral, makanan kering, topeng muka, cecair pembasmi kuman, pakaian bersaiz dewasa dan bayi, lampin, tuala wanita dan selimut.

Tambah Charles, pihaknya menyediakan 3,000 paket makanan yang diagihkan kepada penduduk di sembilan kawasan seperti Bayu Perdana, Melawis, Taman Setia, Palm Groove, Telok Gong, Klang Utama, Pandamaran, Pelabuhan Klang dan Taman Sentosa.

“Pasukan kami akan terus menggerakkan dan memaksimumkan sumber dan tenaga kerja yang kami ada untuk pengagihan makanan esok. Kami mahu sampai kepada lebih ramai orang, sebanyak mungkin,” katanya.

Berita di media sosial menunjukkan jalan dan penempatan banjir di Selangor, termasuk di Shah Alam dan Pelabuhan Klang, dengan rayuan meminta bantuan oleh mereka yang terperangkap dalam banjir.

Situasi luar biasa itu menyebabkan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari meminta bantuan daripada kerajaan pusat bagi menangani banjir dan menghulurkan bantuan kepada mangsa di negeri itu, yang paling teruk dilanda kali ini.

Perdana Menteri Ismail Sabri memberi maklum balas rayuan orang ramai pada pukul 11 ​​malam, dan berjanji akan menggerakkan APM, PDRM, BOMBA, KKM, APMM, ATM, RELA dan JKM bagi membantu mangsa,” katanya.

Beliau menggesa mereka yang masih belum diselamatkan supaya menghubungi talian kecemasan.

Mereka yang memerlukan bantuan boleh menghubungi talian hotline Pusat Komando Bencana Negara di 03-80642400.

Ismail Sabri berkata malam tadi lebih 11,000 orang hilang tempat tinggal dalam kejadian yang disifatkan antara banjir terburuk dalam sejarah.

Hujan lebat diramal berterusan hari ini di beberapa kawasan di ibu negara, Perak, Pahang dan Selangor memberi amaran kepada Jabatan Meteorologi (MetMalaysia) menerusi amaran cuaca yang dikeluarkan pada 1.40 pagi memaklumkan kawasan terbabit di Perak ialah Manjung, Kinta, Perak Tengah, Kampar, Bagan Datuk, Hilir Perak, Batang Padang dan Muallim. – 19 Disember, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen