Malaysia terlepas Pulau Batu Puteh sebab kurang kawalan, kata Ramasamy


Sejarah kawalan dan kedaulatan Pulau Batu Puteh menyebabkan pertikaian antara Malaysia dan Singapura. – Gambar AFP, 17 Oktober, 2021.

MALAYSIA terlepas peluang melaksanakan autoritinya dengan berkesan di Pulau Batu Puteh sebelum kehilangan pulau itu kepada Singapura dalam penghakiman Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) pada 2008, kata P Ramasamy hari ini.

Tambahnya, Malaysia juga gagal mencabar dengan berkesan idea kedaulatan moden digunakan Singapura berkaitan isu Pulau Batu Puteh.

Timbalan ketua menteri Pulau Pinang itu juga berkata walaupun Kesultanan Johor mempunyai kedaulatan di pulau itu, ia bagaimanapun kekurangan kawalan atau kaedah pelaksanaan kuasa.

“Malaysia boleh melaksanakan autoriti dengan berkesan di pulau itu lebih lama sebelum ia jadi pertikaian dengan Singapura.

“Masalah dengan Malaysia adalah negara kekurangan pemetaan mencukupi tentang wilayahnya bagi mewujudkan autoriti berkesan.

“Hanya pada 1979 sempadan dilukis semula untuk memasukkan Batu Puteh, perkara itu menyebabkan kedua-dua negara perlu melalui timbang tara,” katanya dalam satu kenyataan.

Pemimpin DAP itu berkata satu kerugian untuk Malaysia yang pernah menjadi jajahan British, tidak dapat membentangkan kes yang mengambil kira perbezaan konsep kedaulatan berdasarkan tempoh sejarah negara.

Katanya lagi, kedaulatan Kesultanan Johor di wilayahnya seperti Pulau Batu Puteh berbeza dengan kawalan British di Singapura.

“Kedaulatan pemerintah di pulau itu mungkin di Johor, tetapi British melaksanakan autoriti de facto dalam aspek akses, kawalan dan pengurusan.

“Saya fikir ICJ melihat kepada konsep de facto dalam mengiktiraf kedaulatan Singapura ke atas pulau itu.” – 17 Oktober, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen