Serangan terhadap Siti Hasmah akan jejaskan BN, kata pengguna media sosial


Pengguna Internet kesal mempersoalkan tindakan pihak polis menyoal Dr Siti Hasmah Mohd Ali yang disifatkan tidak sepatutnya dilakukan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Januari, 2018.

RAKYAT Malaysia di Facebook dan Twitter melahirkan kekesalan dengan tindakan polis menyoal Dr Siti Hasmah Mohd Ali berhubung ucapannya semasa “Himpunan Ungu” pada 10 September tahun lepas.

Perhimpunan yang dianjurkan oleh Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah dan ahli G25, Noor Farida Ariffin, yang menyaksikan wanita bersatu menentang situasi semasa politik Malaysia, yang digambarkan sebagai “toksik”.

Siti Hasmah disoal selama lebih kurang sejam di pejabat suaminya Dr Mahathir Mohamad di Yayasan al-Bukhary pagi ini oleh dua anggota polis dari ibu pejabat polis persekutuan.

Ramai pengguna media sosial melihat soal siasat itu sebagai “gangguan”, “buli”, dan tindakan “terdesak”.

Di Twitter, peguam hak asasi manusia Eric Paulsen (@ EricPaulsen101) berkata tindakan itu bermotifkan politik.

Ketua Pemuda Bersatu Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mempersoalkan mengapa Siti Hasmah kini menjadi sasaran, lebih empat bulan selepas perhimpunan itu.

Beliau berkata Siti Hasmah bukanlah individu yang membeli barang kemas dan beg tangan dengan menggunakan wang pembayar cukai, merujuk kepada kebiasaan sikap berbelanja isteri Perdana Menteri Najib Razak, Rosmah Mansor.

“Himpunan pada bulan September, sekarang baru nak siasat? Siasat untuk apa? Nak bantah seksisme dan politik toksik pun salah?” Katanya pada akaun Twitternya (@SyedSaddiq).

“Tak cukup dengan Tun M, sekarang Tun Siti pun kena. Bukan nya beliau beli pink necklace & bag Hermes, dengan duit rakyat. We deserve better, Malaysia.”

Pelakon mesra pembangkang, Nur Fathia Latiff (@fatiyalatiff) berkata pihak berkuasa hanya menimbulkan kekecohan.

“Alahai. Kecoh gila la diorang ni, dengan Dr Siti Hasmah pon nak bergaduh. “

Pengguna #WANgerInOutShakeItAllAbout (@syazwnr) berkata tindakan polis menyoal Siti Hasmah membuktikan perkara disentuh semasa “Himpunan Ungu” yang politik Malaysia sememangnya toksik.

“Event dah hampir half a year ago. Dr Siti Hasmah umur 91 tahun, soft-spoken, hardly controversial and probably the nicest person related to mainstream politics.

“Purple Walk bantah politik toksik, tapi nampaknya politik masih toksik.”

Siti Hasmah disoal di bawah Seksyen 9 Akta Perhimpunan Aman, yang menyatakan penganjur perlu memberitahu polis 10 hari sebelum perhimpunan berlangsung.

Ramai pengguna dengan segera menyatakan tindakan mensasarkan Siti Hasmah memberi gambaran buruk kepada pihak berkuasa dan memerintah kerajaan Barisan Nasional.

Pengguna khalidkarim (@khalidkarim) menyatakan: “Ini tidak akan baik untuk Najib.”

Guna Rethinasamy, di Facebook, berkongsi sentimen yang sama, berkata: “Tindakan yang salah. Tindak balas akan menjadi seperti tsunami. “

Fathol Zaman Bukhari memberi amaran kepada Najib ia mungkin langkah yang salah.

“Jibby, anda membuat satu kesilapan besar. Jangan terlalu gung-ho. Ada had untuk bravado anda. “

Pengguna Facebook, Chee Keen berkata tindakan pihak berkuasa itu boleh menimbulkan kemarahan rakyat.

“Saya tidak fikir ia hanya Tun (Dr Mahathir) yang akan tersinggung. Saya fikir Tun Siti Hasmah merupakan salah seorang yang paling dihormati di negara ini dan saya fikir ramai di antara kita, rakyat, akan turut tersinggung,” katanya dalam bahagian komen. – 26 Januari, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen