Ahli Parlimen kesal pengagihan komputer riba tidak adil kepada sekolah Tamil


Aminah Farid

Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching berkata hanya enam daripada 527 sekolah SJKT menerima komputer riba daripada kerajaan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 8 Oktober, 2021.

PENGAGIHAN komputer riba oleh Putrajaya yang tidak adil di antara Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) adalah kesilapan besar terhadap konsep Keluarga Malaysia, kata Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching.

Bekas timbalan menteri pendidikan itu berkata hanya enam daripada 527 sekolah SJKT menerima komputer riba daripada kerajaan, menurut Kementerian Pendidikan.

Beliau berkata, daripada pengagihan 150,000 komputer riba yang tertangguh, hanya 406 komputer riba yang diedarkan ke sekolah SJKT dan menambah daripada 4.7 juta pelajar di seluruh negara, sebanyak 80,500 atau 1.7% pelajar belajar di SJKT.

Namun, hanya 0.27% pelajar SJKT mendapat manfaat daripada inisiatif komputer riba, kata Teo dalam satu kenyataan hari ini.

Tahun lalu, Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz mengumumkan dalam ucapan Belanjawan 2021 yang 150,000 komputer riba akan diagihkan kepada pelajar B40 pada Februari tahun ini.

Teo menyebut langkah tersebut sebagai “tanda diskriminasi yang jelas” dalam pengagihan komputer riba ke sekolah, terutamanya apabila umum sedia maklum masyarakat India mengalami masalah ekonomi dan sebilangan besar pelajar India B40 belajar di SJKT.

“Saya akan mengklasifikasikan ini sebagai ketidakadilan yang sangat besar terhadap masyarakat India dan pengagihan peranti penting yang diskriminatif untuk tujuan pendidikan pada masa wabak tidak sepatutnya berlaku,” katanya.

“Cara pengagihan komputer riba ini bukanlah kaedah yang adil dan keadilan dan tidak akan lulus ujian pengagihan bantuan penting.”

Beliau berkata ketika sistem pendidikan berdasarkan kepada setiap individu seharusnya memiliki akses yang bermakna terhadap pendidikan dan tiada kanak-kanak ketinggalan, kerajaan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tidak malu mengabaikan prinsip dasar pendidikan dan pemerintahan ini.

“Tindakan dan prinsip kerajaan sekarang tidak mencerminkan semangat Keluarga Malaysia seperti yang dituntut oleh perdana menteri,” katanya.

“Minat dan keperluan SJKT diabaikan dan jauh daripada konsep keadilan ideal yang sepatutnya dimiliki keluarga,” katanya.

Teo juga mengingatkan Putrajaya ia mengurangkan elaun penyelenggaraan khas untuk sekolah SJKT dari RM50 juta kepada RM28.9 juta.

“Ini menunjukkan dan mencerminkan bagaimana kerajaan hari ini mengutamakan pendidikan untuk masyarakat India dan bagi saya, seolah-olah kerajaan tidak menjaga keperluan anak-anak daripada komuniti minoriti,” katanya.

Teo mendesak menteri pendidikan memperbaiki keadaan dengan segera.

“Rakyat Malaysia yang sejati akan memperjuangkan Melayu, Cina dan India. ‘Ahli Keluarga Malaysia’ yang sejati akan berusaha untuk berkhidmat kepada semua kaum,” tambahnya. – 8 Oktober, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen