Akaun luar pesisir dibenar di bawah undang-undang semasa 


Ragananthini Vethasalam Chan Kok Leong

Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata pelanggan perlu menjalani proses usaha wajar pelanggan untuk membuka akaun luar pesisir.– Gambar fail The Malaysian Insight, 5 Oktober, 2021.

PEMBUKAAN akaun luar pesisir dibenarkan berdasarkan undang-undang semasa tetapi pelanggan perlu menjalani proses usaha wajar pelanggan, kata Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz kepada Dewan Rakyat hari ini.

“Mengikut undang-undang sedia ada, mana-mana individu boleh membuka akaun dengan bank berlesen termasuk akaun luar pesisir.

“Tetapi semua pelanggan yang membuka akaun di bank berlesen dikawal selia oleh BNM atau akaun di bank luar pesisir dikawal selia Labuan FSA perlu lulus proses usaha wajar pelanggan seperti disyaratkan Akta 613 dan juga perlindungan subsidiari,” katanya.

Tengku Zafrul berkata tidak seperti bidang kuasa tertentu, sistem kewangan Malaysia dikawal selia oleh BNM di bawah beberapa undang-undang termasuk Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 dan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013.

Mengenai aktiviti luar pesisir di Labuan, Tengku Zafrul berkata ia dikawal selia oleh Labuan FSA melalui Akta Perkhidmatan Kewangan dan Sekuriti Labuan dan Akta Perkhidmatan dan Sekuriti Kewangan Islam Labuan.

Tengku Zafrul menjawab soalan tambahan oleh pendahulunya Lim Guan Eng (Bagan-PH) berhubung usaha yang diambil bagi mendapatkan semula dana daripada akaun luar pesisir susulan pendedahan Pandora Papers.

Pandora Papers adalah pembuangan tanpa nama 2.94 terabait fail kewangan sulit kepada Konsortium Penyelidik Wartawan Penyiasatan.

Pembuangan ini terdiri daripada lebih 11.9 juta dokumen dan catatan dari 14 penyedia perkhidmatan luar pesisir yang menubuhkan dan menguruskan shell company dan dana di tempat percukaian di seluruh dunia.

Tengku Zafrul adalah antara tokoh yang disebut dalam laporan itu bersama Presiden Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi, bekas menteri kewangan Daim Zainuddin dan Ahli Parlimen Selayang William Leong.

Tengku Zafrul dilantik sebagai pengarah Labuan Incorporated Capital Investment Bank (Labuan) Ltd dalam dokumen dari firma guaman Panama Alemán, Cordero, Galindo & Lee.

Beliau bagaimanapun berkata beliau telah melepaskan semua jawatan eksekutif dan pengarah dalam Kumpulan Kenanga pada 2010.– 5 Oktober, 2021.


 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen