Dr Mahathir cadang bentuk Mageran kepada Agong


Dr Mahathir Mohamad tiba di Istana Negara untuk menghadap Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah lebih kurang pukul 2 petang dan keluar kira-kira sejam kemudian. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 10 Jun, 2021.

DR Mahathir Mohamad mencadangkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk menubuhkan sebuah pentadbiran seperti Majlis Gerakan Negara (Mageran) bagi menangani masalah-masalah yang dihadapi oleh negara sekarang susulan penularan Covid-19.

Beliau menggariskan empat masalah yang dihadapi oleh negara sekarang iaitu krisis kesihatan, ekonomi, politik, dan sosial, kesan pandemik yang sudah menjangkiti lebih 630,000 orang di Malaysia.

Bentuk pentadbiran itu sama seperti yang pernah dibuat selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969, yang kemudian menyusun beberapa dasar utama untuk menstabilkan keadaan dan membangunkan Malaysia pada masa itu , katanya.

Menurut bekas perdana menteri, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah cadangan seperti itu mesti dikemukakan oleh kerajaan Muhyiddin Yassin.

“Tetapi saya tidak yakin kerajaan sekarang akan tubuh Mageran kerana awal-awal lagi mereka sudah kata tidak perlu Mageran, kerajaan jalan dengan baik, semua masalah sudah diselesaikan dan pelaburan pun banyak.

“Hakikatnya rakyat menolak dan tidak ada kepercayaan pada kerajaan.

“Rakyat nampak berkehendak sebuah kerajaan, satu kuasa baharu ditubuhkan,” kata Dr Mahathir dalam sidang media di Putrajaya, petang ini.

Jelas Dr Mahathir, isu kerajaan perpaduan tidak berbangkit dalam perbincangan beliau dengan Al-Sultan Abdullah.

Ditanya siapa yang patut mengetuai pentadbiran seperti Mageran sekiranya cadangan itu terlaksana, Dr Mahathir berkata beliau menawarkan dirinya tetapi tidak fikir kerajaan Muhyiddin akan bersetuju.

Sidang media dalam talian itu diadakan selepas beliau mengadap Al-Sultan Abdullah, selama lebih kurang 45 minit di Istana Negara.

Dr Mahathir tiba di Istana Negara lebih kurang pukul 2 petang dan keluar kira-kira sejam kemudian.

Dr Mahathir Mohamad berkata idea pembentukan Mageran dibincangkan bersama dalam Pejuang sebelum dibawa ke majlis mengadap Yang di-Pertuan Agong hari ini. – Gambar Pejabat Dr Mahathir Mohamad, 10 Jun, 2021.

Semalam, Ketua Setiausaha Sulit kepada Perdana Menteri Dr Marzuki Mohammad dalam satu rakaman video berkata pentadbiran ala Mageran tidak perlu untuk menangani darurat kesihatan yang sedang berjalan sekarang.

Rakaman video itu dimuat naik di akaun Facebook peribadinya malam tadi. 

Mengenai pandangan Marzuki, Dr Mahathir berkata itu hanya pandangan pegawai kanan Muhyiddin sedangkan hakikatnya keadaan kesihatan, ekonomi, politik dan sosial negara tidaklah baik seperti yang digambarkan.

Menurut Dr Mahathir, idea pembentukan sebuah pentadbiran ala Mageran itu dibincangkan bersama dalam Pejuang sebelum dibawa ke majlis mengadap Yang di-Pertuan Agong hari ini.

Ahli ekonomi Dr Muhammed Abdul Khalid, yang juga bekas penasihat ekonomi kepada Dr Mahathir, dalam satu rencana di Sinar Harian pada 30 Mei juga mengupas idea sama tentang pembentukan sebuah pentadbiran kecil ala Mageran.

Selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969, pentadbiran Tunku Abdul Rahman membentuk Mageran yang dipengerusikan oleh timbalan perdana menteri pada masa itu Abdul Razak Hussein.

Majlis itu mempunyai dua jawatankuasa yang menangani isu ekonomi dan perpaduan kaum, yang dianggotai pakar dari pelbagai latar belakang, aliran dan fahaman politik.

Jawatankuasa itu kemudian mencetuskan penggubalan Dasar Ekonomi Baharu (DEB) untuk menangani ketidaksamaan ekonomi dan merapatkan jurang antara kaum, serta Rukunegara yang menjadi dokumen ideologi kenegaraan Malaysia.

Dr Mahathir adalah pemimpin ketiga yang diterima mengadap Yang di-Pertuan Agong hari ini – selepas Wee Ka Siong (MCA) dan Tuan Ibrahim Tuan Man (PAS) – selepas baginda memulakan pertemuan dengan ketua-ketua parti politik sejak semalam.

Esok, giliran pemimpin Umno dan seterusnya empat ketua parti dalam Gabungan Parti Sarawak pada 14 Jun ini.

Semalam, Istana Negara memaklumkan satu persidangan khas Raja-Raja Melayu akan diadakan pada 16 Jun. – 10 Jun, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen