Semua pendatang asing perlu divaksin, kata Khairy


Raevathi Supramaniam

Semua warga asing sama ada mempunyai dokumen sah atau tidak perlu diberi vaksin, kata Khairy Jamaluddin. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 Jun, 2021.

SEMUA pendatang asing sama ada mempunyai dokumen sah atau tidak perlu diberi vaksin, kata Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin.

Beliau mengulas penahanan 156 pendatang asing tanpa izin dalam serbuan Jabatan Imigresen di Cyberjaya pada Ahad lalu.

Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin pada minggu lepas berkata kerajaan akan menjalankan operasi besar-besaran menahan pendatang tanpa izin sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dari 1 hingga 14 Jun bagi tujuan vaksinasi.

“Kita akan terus berbincang dengan Kementerian Dalam Negeri. Apa yang saya tahu, semua orang di Malaysia perlu diberi vaksin,” kata Khairy pada sidang media bersama Menteri Kesihatan Dr Adham Baba di Putrajaya, hari ini.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut berhubung perkara itu.

Terdahulu, Khairy berkata lebih 150,000 dos vaksin Covid-19 diberi semalam, dan kerajaan menetapkan sasaran 200,000 orang akan menerima suntikan vaksin sehari.

Sasaran itu hanya akan tercapai jika vaksin diberi secara konsisten dan bekalan mencukupi, katanya.

Sementara itu, Dr Adham pada sidang media sama berkata beberapa langkah telah diambil untuk menambah jumlah pemberi vaksin dengan memanggil doktor pelatih untuk mempercepatkan program imunisasi. – 9 Jun, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen