Agenda pelaburan baharu Putrajaya perlu ambil kira isu perniagaan, kata pakar


Bernard Saw

Kejayaan atau kegagalan rangka kerja dan keberkesanan Aspirasi Pelaburan Nasional bergantung pada hala tuju, dasar dan insentif diusulkan kerajaan, kata pakar. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 Mei, 2021.

ISU tertangguh termasuk melibatkan pekerja asing dan memastikan kestabilan politik perlu ditangani bagi menjamin kejayaan Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA), kata pakar dan pemimpin politik.

Mereka berkata isu tersebut telah lama membelenggu dan akan menjadi penentu kejayaan NIA yang dilancarkan pada April tahun ini.

Mereka juga mencadangkan kerajaan menilai semula dan mengubah senarai pelabur strategik yang sudah hampir 10 tahun tidak diperbaharui bagi memastikan insiatif itu memenuhi kehendak pasaran semasa.

Pada 21 April, meluluskan NIA yang akan menjadi asas pembaharuan dasar pelaburan Malaysia.

Pengarah Eksekutif Pusat Kajian Sosio-Ekonomi (SERC) Lee Heng Guie berkata NIA amat penting tetapi kerajaan perlu juga memberi perhatian untuk mendorong pelaburan tempatan.

Beliau percaya di bawah kepimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, NIA boleh mencapai kejayaan kerana ia merupakan tugas mudah.

“Malaysia perlu diperkukuh dari segi daya saing dan bagaimana untuk merangsang pelabur dari kedua-dua pihak (pelaburan asing dan pelaburan domestik),” katanya.

Beliau percaya kejayaan atau kegagalan rangka kerja dan keberkesanannya akan bergantung kepada hala tuju, dasar dan insentif yang diusulkan kerajaan.

Katanya beberapa strategi perlu tertumpu kepada perkara yang tidak berkait secara langsung dengan dasar pelaburan seperti sumber manusia dan dasar imigrasi luar negara.
 
“Walaupun untuk mengurangkan ketergantungan pada tenaga kerja asing, kita harus memiliki rancangan yang jelas, kerana mereka (pelabur) akan bimbang apakah akan ada bekalan yang berterusan.

Walaupun Malaysia ingin mengurangkan pergantungannya kepada pekerja migran, harus difahami bahawa ini tidak dapat dikurangkan secara menyeluruh, katanya.

“Singapura sebagai contoh, masih ada industri yang bergantung kepada pekerja asing.”

Katanya berdasarkan pengalaman lepas, peniaga memberi maklum balas tentang masalah dalam perniagaan merangkumi ketidakselarasan dasar antara pemerintah pusat, negeri dan daerah.

Peniaga juga membangkitkan isu kelewatan dalam proses persetujuan dengan pelbagai agensi yang memerlukan dokumen yang sama dan tindak balas yang lambat.

Katanya pembaharuan peraturan ini juga harus dapat menyelesaikan halangan kecil dalam menarik pelaburan.

“Ini kerana apabila pelabur memohon kepada kerajaan pusat, mereka juga perlu memohon kepada kerajaan negeri dan tempatan. Semua ini perlu diselaraskan.

““Unit Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) yang disebut Unit Percepatan dan Penyelarasan Projek (PACU) mesti melakukan tugas dengan baik dalam aspek ini sebelum ia akan mendapat hasil.”

Beliau juga menyarankan pembaharuan sistem peraturan untuk mengurangi biaya kepatuhan, dan jabatan dan agensi pemerintah perlu memanfaatkan perkhidmatan elektronik dengan baik untuk mengurangkan kerenah birokrasi. – 3 Mei, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen