Umno pecah jika buat pemilihan parti, kata penganalisis


Raevathi Supramaniam

Jika Umno mengadakan pemilihan parti sekarang dan mempunyai kepimpinan baharu, ia akan memberi lebih fokus kepada parti dan pengundi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 April, 2021.

MENGADAKAN pemilihan Umno seperti dijadualkan akan membolehkan parti mempunyai kepemimpinan baharu menjelang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15),

Namun, penganalisis berkata walaupun begitu, parti Melayu terbesar di negara ini juga bakal mengalami keretakan tidak dapat dipulihkan yang hanya akan memburukkan lagi perpecahan sedia ada kerana mungkin ada yang bertindak meninggalkan parti jika calon mereka tidak mendapat jawatan pemimpin tertinggi.

Penganalisis politik Oh Ei Sun berkata pemilihan Umno sekarang akan memberi parti kepemimpinan baharu dan calon perdana menteri yang lebih jelas.

“Jika anda mengadakannya sebelum pilihan raya umum, pastinya dengan anggapan ada muka baharu menjadi presiden parti, maka terdapat lebih banyak kuasa memimpin parti itu bagi berdepan pilihan raya umum.

“Mengadakan pemilihan parti sebelum pilihan raya umum, akan membolehkan ia mempunyai calon perdana menteri yang pasti. Ini memberi wajah baharu kepada parti, bukannya ‘kluster mahkamah’ memimpin parti itu.

“Ini memberi lebih fokus kepada parti dan pengundi. Akar umbi parti boleh berkata mereka mahu Khairy Jamaluddin, Mohamad Hassan, Hishammudin Hussein menjadi perdana menteri dan kemungkinan besar pengundi akan memilih parti itu jika mereka menyukai pilihan baharu,” katanya.

“Kluster mahkamah” merujuk kepada pemimpin Umno sedang berdepan tuduhan jenayah, termasuk presiden parti, Ahmad Zahid Hamidi yang menghadapi 47 pertuduhan, 27 kerana pengubahan wang haram, lapan pertuduhan rasuah dan 12 pertuduhan pecah amanah yang melibatkan jutaan ringgit milik badan amalnya Yayasan Akalbudi.

Namun, terdapat juga aspek kekurangan jika ia diteruskan, kata Oh kerana mereka yang kalah pemilihan parti mungkin tidak bekerja keras semasa pilihan raya, malah mereka mungkin meninggalkan Umno.

“Sekarang ini sudah menjadi trend terutama puak yang kalah parti politik, keluar daripada parti.”

Oh berkata dengan penangguhan pemilihan parti, Umno tidak perlu menggunakan banyak sumber, tenaga dan kesatuan dalam menangani pemilihan parti dan itu juga bermaksud Zahid tidak perlu mengambil risiko bagi jawatannya sebagai presiden parti.

“Jika saya Zahid, saya akan cuba menundanya semaksimum mungkin kerana beliau mungkin atau mungkin tidak menang sekiranya ada pemilihan parti. Tiada gunanya mempertaruhkan kedudukan saya sendiri.

“Orang seperti Khairy tentu saja ingin mengadakan pemilihan secepat mungkin kerana mereka ingin mencuba kepemimpinan tertinggi parti kerana jika beliau menang pilihan raya umum nanti, beliau akan menjadi perdana menteri.

“Jadi tentu saja beliau ingin pemilihan parti sebelum pilihan raya umum, ia memberi manfaat kepadanya,” kata beliau.

Walaupun Zahid akhirnya akan memimpin Umno dalam pilihan raya akan datang, Oh berkata Umno akan tetap menunjukkan prestasi yang baik.

“Umno akan menang dengan cukup hebat (pada pilihan raya umum yang dipimpin oleh Zahid), sekurang-kurangnya sebaik pada 2018. Saya tidak fikir Umno akan memperoleh majoriti mutlak, kemungkinan besar ia akan memenangi sejumlah besar kerusi, seperti yang diperoleh pada 2018 dan mungkin lebih banyak lagi.

Sepanjang minggu lalu, ahli Parlimen dan menteri Umno, Khairy Jamaluddin dan Reezal Merican Naina Merican menggesa parti meneruskan pemilihan parti seperti yang dirancang pada Jun dengan berkata ia akan membantu menyelesaikan beberapa masalah dalaman parti.

Bagaimanapun, bekas presiden Najib Razak berkata pemilihan hanya akan melemahkan dan memecah-belahkan parti ketika ia bersiap sedia untuk pilihan raya umum akan datang.

Mohamad Hisomuddin Bakar daripada Ilham Centre bersetuju dengan Oh yang pemilihan parti akan memberi kepemimpinan baharu kepada Umno, tetapi dengan risiko keretakan terbentuk dalam parti.

“Melihat keretakan dalaman Umno, perpecahan tidak dapat dielakkan. Oleh itu, sudah pasti jika pilihan raya diadakan, ia akan menjejaskan persiapan Umno untuk pulih selepas pertembungan itu apabila ada pertandingan untuk jawatan dalam parti dari semua peringkat.

“(Tetapi jika pemilihan parti diadakan), Umno akan mendapat sekumpulan pemimpin baharu dengan mandat yang lebih baharu untuk menghadapi pilihan raya umum. Terserah kepada kebijaksanaan kepemimpinan sekarang untuk memutuskan apakah akan dilanjutkan atau tidak,” katanya. β€“ 3 April, 2021.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen