Masyarakat India boleh jadi penentu 64 kerusi PRU15, kata MIC


Ravin Palanisamy

Masyarakat India dengan mudah dapat tentukan atau menjadi peranan penting dalam 64 dari 222 kerusi Parlimen, kata Naib Presiden MIC MIC Sivarraajh Chandran. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 April, 2021.

PENGUNDI India boleh menjadi penentu di 64 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum akan datang, menurut kajian dalaman oleh MIC.

Ini lebih penting dengan adanya pertembungan tiga penjuru dijangkakan di banyak kerusi pada PRU15, kata naib presiden parti itu Sivarraajh Chandran.

Sivarraajh berkata kawasan pilihan raya dengan lebih daripada 20% pengundi India dapat memainkan peranan penting dalam menentukan pemenangnya.

“Jika kita tengok kiraan berdasarkan kajian itu, saya rasa masyarakat India dengan mudah dapat tentukan atau menjadi peranan penting dalam 64 dari 222 kerusi Parlimen.

“Saya percaya jika kita ada 21% pengundi India atau lebih tinggi di sesebuah kawasan pilihan raya, maka itu akan menjadi undi yang sangat penting sebagai penentu di tempat-tempat ini,” kata Sivarraajh kepada The Malaysian Insight dalam satu wawancara eksklusif.

Beliau berkata dengan pertandingan tiga penjuru yang dijangkakan setelah perpecahan Umno dari Bersatu dan dengan PAS memutuskan untuk bersama Perikatan Nasional (PN) dalam pilihan raya umum akan datang, undi orang India boleh menjadi penentu di kerusi-kerusi tersebut.

“Jika kita tengok perpecahan antara Umno dan PN sekarang, kemungkinan besar akan berlaku pertembungan tiga penjuru (antara Umno, PN dan PKR).

“Jadi, apabila pertembungan tiga penjuru berlaku, ia akan memecah undi orang Melayu kerana ini adalah parti yang dikuasai oleh orang Melayu.

“Saya rasa kita ada banyak peluang dengan situasi seperti itu. Kita mengenal pasti tempat itu. Saya berani kata orang India akan menentukan sebahagian besar kerusi,” katanya.

Dengan menggunakan kawasan Parlimen Sungai Siput sebagai contoh, Sivarraajh menjelaskan bagaimana pengundi India dapat mengubah angka di sana.

“Kita ada sekitar 35% pengundi Melayu, 37% pengundi Cina dan 21% undi India di Sungai Siput.

“Kalau undi orang Melayu sekitar 19,200, dibahagi tiga, kita ada sekitar 6,500 untuk setiap parti.

“Tetapi 21% undi India adalah sekitar 11,500 undi. Ini adalah angka yang kuat dan pertarungannya adalah untuk menang ini dan juga melalui undi orang Cina,” katanya.

Merdeka Centre mendapati 95% kaum Cina mengundi Pakatan Harapan, manakala 35-40% Melayu mengundi BN, 30-33% lagi mengundi PAS dan selebihnya memilih PH. 

Bagi pengundi India, 70-75% daripada mereka menyokong PH.

Sivaarrajh berkata BN perlu bekerja keras meyakinkan masyarakat India supaya mereka dapat menghasilkan perubahan besar bagi menyokong mereka.

Katanya ketidakmampuan PH untuk kekal berkuasa juga dapat mempengaruhi pengundi kembali kepada BN dalam pilihan raya akan datang, yang menurutnya terbukti dari kemenangan BN/PAS yang dinikmati dalam sembilan pilihan raya kecil berturut-turut.

Katanya, MIC akan memainkan peranannya untuk menjadi pendorong pengundi India menyokong BN.

“Saya percaya perubahan kerajaan PH setelah jangka masa yang sangat singkat mungkin memberi kesan tertentu. Sama ada penting untuk mewujudkan gelombang untuk BN, masih belum dapat dipastikan.

“Melihat senario semasa, pandemik Covid-19, kesejahteraan rakyat dan keadaan ekonomi. Saya rasa semua ini akan berperanan dalam menentukan mana satu rakyat akan undi.

“Saya percaya BN perlu melakukan banyak perkara sekarang bagi meraih sokongan, kepercayaan orang India terutamanya.

“Sangat penting bagi semua pihak untuk meyakinkan orang India. Sekiranya kamu mahu menang, kamu perlukan suara mereka. Jadi, MIC akan memainkan peranan penting sekarang untuk BN membawa undi (India) kepada BN, “katanya.

Sivaraajh berkata BN adalah parti sempurna untuk mewakili seluruh Malaysia. – 3 April, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen