Mahkamah benarkan kumpulan hak asasi cabar pengusiran warga Myanmar


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur beri kebenaran kepada Amnesty International dan Asylum Access Malaysia mencabar keputusan kerajaan Malaysia menghantar pulang 1,000 warga Myanmar ke negara asal. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 Mac, 2021.

MAHKAMAH Tinggi Kuala Lumpur membenarkan dua kumpulan hak asasi manusia mencabar keputusan kerajaan Malaysia menghantar pulang 1,000 warga Myanmar ke negara asal.

Media melaporkan Amnesty International dan Asylum Access Malaysia mendapat kebenaran mengemukakan semakan kehakiman terhadap kerajaan dan ketua pengarah Jabatan Imigresen.

Reuters memetik peguam New Sin Yew yang mewakili dua badan itu berkata, keputusan itu sekali gus bermakna mahkamah mengakui peranan pertubuhan bukan kerajaan seperti Amnesty International dan Asylum Access Malaysia serta pendirian mereka dengan mengemukakan semakan kehakiman terhadap pihak berkuasa.

Mahkamah Tinggi pada 23 Februari melanjutkan perintah terhadap kerajaan untuk tidak menghantar pulang mana-mana pendatang warga Myanmar balik ke negara asal mereka. 

Bagaimanapun, Jabatan Imigresen tetap menghantar pulang 1,086 pendatang asing tanpa izin pada petang hari yang sama.

Mahkamah Tinggi pada esoknya (24 Februari) mengeluarkan perintah sementara (interim) yang melarang penghantaran pulang pendatang asing Myanmar pulang ke negara asal berkuatkuasa sehingga hari ini, dan menetapkan keputusan bagi permohonan semakan kehakiman oleh Amnesty International dan Asylum Access Malaysia.

Imigresen dalam satu kenyataan berkata mereka yang dihantar pulang tidak melibatkan etnik Rohingya atau pencari suaka. – 9 Mac, 2021. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen