Darurat digunakan untuk politik, bukan lawan Covid-19, kata Dzulkefli


Nabihah Hamid Chan Kok Leong

Bekas menteri kesihatan Dr Dzulkefli Ahmad berkata undang-undang sedia ada mencukupi dan tidak perlukan darurat. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 12 Februari, 2021.

KERAJAAN menggunakan darurat untuk kepentingan politik dan bukannya melawan Covid-19, kata bekas menteri kesihatan Dr Dzulkefli Ahmad.

Bekas menteri kesihatan itu berkata kerajaan mempunyai kuasa mencukupi untuk menangani penyebaran virus yang sudah mencapai empat angka sejak akhir tahun lalu.

Beliau turut berkata Putrajaya boleh meminta bantuan hospital swasta dan pengamal perubatan swasta bagi mengekang virus tersebut tanpa menggunakan perintah darurat.

“Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit sudah cukup untuk mengawal penyakit ini,” kata ahli Parlimen Kuala Selangor itu kepada The Malaysian Insight.

“Sebaliknya, darurat digunakan untuk memendekkan tempoh masa kuarantin bagi menteri yang melakukan perjalanan ke luar negara,” kata Dzulkefly.

“Ini bertentangan dengan sains dan prinsip pengendalian penyakit berjangkit,” jelasnya lagi.

Beliau merujuk kepada pengumuman Menteri Kesihatan Dr Adham Baba pada Isnin yang anggota Kabinet hanya perlu dikuarantin selama tiga hari dan bukannya 10 hari wajib selepas mereka kembali dari luar negara.

Dalam warta Persekutuan, menteri yang pulang dari tugas rasmi di luar negara akan dikecualikan daripada Seksyen 15 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).

Perintah tersebut akan berkuatkuasa sehingga 1 Ogos 2021, iaitu sepanjang tempoh darurat.

Banyak kritikan terhadap kerajaan akibat keputusan tersebut kerana ia dianggap tidak berdasarkan sains atau kesihatan.

Mengulas alasan Putrajaya bahawa keadaan darurat akan membolehkan kerajaan persekutuan mengambil alih kemudahan hospital swasta bagi memerangi wabak itu, Dzulkefly berkata kerajaan tidak perlu bergantung dengan perintah darurat untuk tujuan tersebut.

“Kerajaan berkata ingin bekerjasama dengan sektor swasta untuk memerangi Covid-19. Tetapi pengamal am dan hospital swasta mengadu bahawa mereka telah dikecualikan dari kontrak aktiviti pengesanan (Covid-19), dan lain-lain.

“Seperti sekarang, hospital swasta memberitahu kerajaan yang mereka bersedia mengambil alih pesakit bukan Covid-19. Perkara ini telah dibincangkan sebelum ini,” kata ketua Pasukan Tindakan Khas Covid-19 Selangor itu.

Oleh itu, katanya, tiada keperluan untuk perintah darurat, tegasnya lagi.

“Sektor penjagaan kesihatan swasta bersedia membantu kerana ia adalah sebahagian daripada perkhidmatan nasional.”

Pada 11 Januari, Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Ahmad Shah memberi perkenan kepada kerajaan untuk melaksanakan perintah darurat bagi mengatasi wabak koronavirus.

Darurat akan berkuatkuasa sehingga 1 Ogos depan. Namun ia boleh dibatalkan lebih awal jika jawatankuasa bebas mengesyorkan bahawa wabak itu terkawal.

Dalam keadaan darurat, kerajaan sivil tetap dikekalkan namun sidang Parlimen atau DUN tidak lagi dijalankan.

Pilihan raya juga tidak akan dilaksanakan, sementara peraturan ketenteraan dan perintah berkurung turut tidak diumumkan dalam perintah darurat tersebut.

Parti pembangkang mengecam kerajaan kerana menganggap perintah darurat tersebut adalah strategi Muhyiddin Yassin untuk kekal sebagai perdana menteri. – 12 Februari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen