Tak perlu isytihar darurat, kata Dr Mahathir


Zaim Ibrahim

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata tidak sesuai untuk melaksanakan PRU15 ketika negara masih berdepan jumlah kes harian Covid-19 yang tinggi. – Gambar fail The Malaysian Insight,12 Januari, 2021.

KERAJAAN tidak perlu melaksana darurat kerana undang-undang sedia ada cukup untuk mengawal penularan Covid-19, kata bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Ahli Parlimen Langkawi itu juga berkata, kebanyakan rakyat Malaysia juga mematuhi undang-undang menangani Covid-19, tidak seperti negara Eropah dan Amerika Syarikat.

“Sebenarnya tanpa darurat kerajaaan mempunyai cukup kuasa untuk menangani wabak Covid-19. Tiada yang kurang, kuasa cukup penuh.

“Rakyat kita patuh kepada kerajaan tidak seperti (rakyat) Eropah dan Amerika Syarikat yang membantah jika ada apa-apa sekatan.

“Di Malaysia, kerajaan suruh berkurung, rakyat berkurung. Suruh jangan bergerak, tak bergerak, suruh duduk rumah pun duduk rumah,” katanya.

Jumlah individu yang melanggar peraturan terbabit tidak ramai dan kerajaan mampu menanganinya kata beliau dalam satu sidang media di Putrajaya.

Dr Mahathir turut menggesa kerajaan memberi penjelasan lanjut mengenai penguatkuasaan perintah darurat itu kerana ia masih belum difahami.

“Setakat ini kita belum tahu apa makna darurat. Apakah bermakna kita tidak boleh buat apa-apa pun.

“(Adakah) tidak boleh bercakap, tegur pun ataupun terhad kepada tidak ada persidangan parlimen sebaliknya semua undang-undang akan dibuat melalui dekri,” katanya.

Beliau mengulas pengumuman Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini mengenai perisytiharan darurat bagi membendung pandemik Covid-19 yang bermula semalam.

Terdahulu, Istana Negara menyebut, Yang di-Pertuan Agong memperkenan proklamasi darurat diisytihar untuk tempoh sehingga 1 Ogos atau lebih awal.

Al-Sultan Abdullah juga memperkenan cadangan membentuk satu jawatankuasa bebas dianggotai ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang serta pakar kesihatan.

“Jawatankuasa bebas ini akan mengesyorkan kepada Seri Paduka Baginda sekiranya pelaksanaan darurat ini dapat ditamatkan lebih awal,” kenyataan Istana Negara dipetik.

Pengumuman itu juga dibuat sewaktu kedudukan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri kian terancam apabila tiga ahli Parlimen Umno menarik sokongan terhadap beliau.

Mereka terdiri dari Tengku Razaleigh Hamzah (Gua Musang), Nazri Aziz (Padang Rengas), dan Ahmad Jazlan Yaakub (Machang).

Ia menyebabkan jumlah kerusi parlimen Kerajaan Perikatan Nasional merosot kepada 108 kerusi dan tidak lagi menguasai majorit ke atas 222 kerusi Dewan Rakyat. – 12 Januari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen