Anwar patut tumpu pilihan raya, bukan cari SD, kata penganalisis


Kamles Kumar Zaim Ibrahim

Presiden PKR Anwar Ibrahim tiada sokongan majoriti yang kukuh dan meyakinkan untuk menjatuhkan kerajaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 Disember, 2020.

KEGAGALAN Anwar Ibrahim menolak Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat semalam menunjukkan beliau tiada sokongan majoriti yang “kukuh dan meyakinkan” untuk menyingkir Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Parlimen, kata penganalisis politik.

Mereka percaya usaha Anwar untuk berkuasa hanyalah dengan mendapatkan sendiri mandat rakyat melalui pilihan raya, yang dijangka akan diadakan paling awal pada tahun hadapan selepas penularan Covid-19 reda.

Mandat Parlimen ke-14 dijadual berakhir pada 15 Julai 2023.

Mereka berpendapat walaupun undian belanjawan menunjukkan Muhyiddin hanya ada majoriti tiga anggota Dewan Rakyat, sukar untuk menyingkirkan beliau atau kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang dibentuk pada Mac lalu.

Profesor Kajian Asia di Universiti Tasmania James Chinti Tasmani James Chin berkata Anwar dan pembangkang memberi nyawa kepada kerajaan PN apabila gagal menyekat belanjawan sulung Muhyiddin.

“Ini jelas menunjukkan Anwar tiada majoriti diperlukan untuk menjatuhkan Muhyiddin. PN dan Muhyiddin kini tampil dengan lebih kukuh walaupun berdepan krisis,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Tambah Chin, Muhyiddin kini boleh mengambil masa dan menggunakan pelbagai cara untuk mengukuhkan majoritinya termasuk mengagihkan jawatan dan wang.

“Kerajaan kini mempunyai momentum yang baik. Saya jangka Muhyiddin akan menggunakan modal politik yang ada padanya untuk menambah majoriti.

“Semua tahu majoriti beliau hanya tiga, beliau pasti akan cuba menambah jumlah itu,” jelasnya.

Dr Azmil Tayeb dari Universiti Sains Malaysia setuju dan berpendapat Muhyiddin masih boleh mengagihkan habuan untuk mendapatkan sokongan, dan buktinya ternampak dalam pengundian belanjawan semalam.

“Kejayaan meluluskan belanjawan ini menunjukkan Muhyiddin dan kerajaan PN masih mampu “membeli” sokongan Umno untuk kekal berkuasa buat masa ini. Sebagaimana kita tahu, sokongan ini rapuh dan boleh sahaja ditarik balik nanti,” katanya.

Penganalisis berkata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin masih boleh agihkan habuan untuk dapat sokongan, dan buktinya dalam pengundian Belanjawan 2021 semalam. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 Disember, 2020.

Ahli sains politik Wong Chin Huat pula berkata Anwar tersilap apabila tidak mengusulkan undian belah bahagian ketika Belanjawan 2021 dikemukakan pada peringkat dasar pada 26 November lalu. Langkah itu kemudian menjejaskan semangat blok pembangkang.

“Jika Anwar tidak menghalang undian belah bahagian bulan lepas, beliau mungkin sudah dapat 111-108 dan meletakkan pembangkang dalam keadaan bersemangat untuk tiga minggu berikutnya,” katanya.

Pensyarah di Pusat Pembangunan Lestari Jeffrey Sachs menambah Anwar telah gagal memainkan peranan yang baik sebagai ketua pembangkang.

Katanya, lebih baik Anwar mengundur diri kalaupun tidak mahu bersara daripada arena politik kerana beliau jelas tiada pelan yang jelas.

“Jika Anwar terus lalai dengan tugasnya sebagai ketua pembangkang kerana sibuk dengan cita-cita hendak jadi perdana menteri, beliau tidak layak untuk apa pun.

“Beliau sepatutnya perlu membentuk kabinet bayangan pada tahun depan jika masih ada niat yang sama. Jika kabinet bayangan pun tidak boleh dibentuk, lebih baik bersara,” tambah Wong.

Penganalisis juga percaya sudah masanya pembangkang kembali bersatu dan menawarkan sesuatu yang mengujakan rakyat untuk menyokong mereka kerana kerajaan PN masih belum mendapat sokongan majoriti rakyat.

Pengarah eksekutif Ilham Centre Hisomuddin Bakar menjelaskan Anwar terlalu berharap pada sokongan Umno dan apabila parti itu menarik balik sokongan mereka, presiden PKR itu tersungkur.

“PH dan Ketua Pembangkang perlu realistik bahawa PN ada angka majoriti. Walaupun tipis angka itu tak berubah selagi anggota ahli Parlimen PN tidak menarik sokongan kepada blok kerajaan.

“Harapan PH ialah Umno berpecah apabila mengundi (belanjawan) tetapi itu tidak berlaku,” katanya.

Hisomuddin turut menjelaskan, usaha Ahli Parlimen Langkawi Dr Mahathir Mohamad dan veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah mengadakan sidang media kelmarin juga tidak mendatangkan hasil kerana ahli parlimen PN kekal menyokong kerajaan.

“Kenyataan Dr Mahathir dan Ku Li kelmarin adalah persediaan dua tokoh ini beri alternatif sekiranya kerajaan kalah pengundian (semalam).

“Namun usaha mereka sia-sia. Tiada apa yang berubah dan PN kekal. Alternatif untuk membantuk sebuah kerajaan baharu atau kerajaan perpaduan juga tidak berlaku,” tambahnya.

Dr Mahathir dan Tengku Razaleigh kelmarin menawarkan kesediaan untuk membantu usaha pembentukan sebuah kerajaan baharu sekiranya kerajaan PN  tumbang kerana mereka mahu mengembalikan kegemilangan Malaysia sebagai kuasa ekonomi Asia.

Ahli sains politik Oh Ei Sun pula berkata blok pembangkang perlu kembali duduk semeja dan mencari kaedah alternatif untuk menjatuhkan kerajaan majoriti tipis, termasuk berusaha untuk bekerjasama dengan parti-parti lain.

“Pembangkang perlu menunggu waktu yang tepat dalam usaha menjatuhkan kerajaan, kerana mereka jelas dikecewakan oleh ahli parlimen yang beralih sokongan politik.

“Pembangkang perlu mempunyai kaedah baru atau membuat tawaran lebih baik untuk mendapatkan kembali sokongan,” jelasnya.

Felo kanan di Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura itu turut beranggapan sidang media oleh Dr Mahathir kelmarin mempunyai motif tersembunyi iaitu menghalang Anwar daripada menjadi perdana menteri tetapi beliau juga kecewa kerajaan Muhyiddin gagal dijatuhkan melalui undian belanjawan.

“Objektif utama Dr Mahathir tempoh hari ialah memastikan Anwar tidak menjadi Perdana Menteri jika kerajaan PN jatuh.

“Walaupun itu tidak berlaku, beliau masih mempunyai niat untuk menjatuhkan kerajaan sekarang,” katanya.

Sementara itu, Chin berkata Muhyiddin mempunyai sedikit masa untuk fokus pada pentadbirannya dan pembangkang mungkin akan kembali menyerang selepas Tahun Baru Cina pada Februari.

“Jika ada serangan lain terhadap Muhyiddin, itu hanya akan dilakukan  selepas Tahun Baru Cina. Dia mempunyai sedikit ruang bernafas sekarang,”katanya.

Hisommudin yang setuju dengan pandangan itu berkata sebaiknya blok pembangkang memberi tumpuan ke arah Pilihan Raya Umum ke-15.

“Pembangkang kena beri tumpuan untuk pilihan raya daripada sibuk hendak kumpul sokongan melalui akuan bersumpah dan memujuk blok kerajaan.

“Saya rasa ia bukan hanya tidak membantu mereka bentuk kerajaan malah menunjukkan pembangkang seolah-olah tiada hala tuju.

“Lebih baik mereka menumpukan PRU15 seperti pembahagian kerusi dan sebagainya,” tambahnya. – 16 Disember, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen