Pandangan saya tak berubah, kata Speaker Dewan Rakyat


Kamles Kumar

Yang di-Pertua Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun berkata hanya kerajaan berkuasa membenarkan usul persendirian dibahaskan di Dewan Rakyat.– Gambar fail The Malaysian Insight, 19 Oktober, 2020.

YANG di-Pertua Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun menegaskan pandangannya mengenai kedudukan speaker di Parlimen dalam soal urusan mesyuarat badan perundangan itu tidak pernah berubah walaupun selepas dilantik memegang jawatan tersebut.

Azhar menjelaskan hanya kerajaan yang ada kuasa untuk membenarkan usul persendirian dibahaskan di Dewan Rakyat, termasuk usul tidak percaya terhadap perdana menteri.


Bermula July 2018, akses bagi laporan penuh hanya untuk anda yang melanggan. Daftar sekarang dan nikmati satu (1) minggu akses percuma!

Langgan sekarang!


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • "Azhar menjelaskan hanya kerajaan yang ada kuasa untuk membenarkan usul persendirian dibahaskan di Dewan Rakyat, termasuk usul tidak percaya terhadap perdana menteri".

    Kalau macam itu, mustahil sekali untuk bentang usul tidak percaya, dan itu pula bererti tiada demokrasi di Parlimen tetapi "dictatorship" kerana tiada Perdana Menteri akan izinkan usul tidak percaya terhadapnya dibincangkan jika tidak pasti usul itu tidak akan diluluskan. Perdana Menteri dalam domokrasi tiada kuasa keatas Parlimen, tidak boleh memberi arahan kepada Parlimen.

    Dimuat naik 3 tahun yang lalu oleh Ravinder Singh