Umno tetap rugi walaupun Muhyiddin rombak Kabinet, kata penganalisis


Zaim Ibrahim

Umno tetap rugi sekalipun Perdana Menteri Muhyiddin Yassin akur dengan tuntutan parti itu yang dikatakan mahu diberikan peranan lebih utama dalam kerajaan PN. – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 Oktober, 2020.

UMNO akan tetap rugi sekalipun Perdana Menteri Muhyiddin Yassin akur dengan tuntutan parti itu yang dikatakan mahu diberikan peranan lebih utama dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN), yang kini dipercayai sudah hilang majoriti untuk terus kekal mentadbir di Putrajaya, kata penganalisis.

Sekalipun tuntutan Umno dipenuhi sekarang, kata mereka, Muhyiddin dan PN masih akan terus membayangi Umno dalam pengagihan kerusi untuk pilihan raya umum akan datang.

Pensyarah politik di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Mazlan Ali berkata rombakan Kabinet untuk memberi jawatan lebih utama kepada Umno tidak akan menyelesaikan isu antara parti itu dengan Bersatu.

“Umno dapat jawatan dalam kabinet tidak mengubah apa-apa kerana perdana menteri Muhyiddin dan di tangannya yang menentukan hala tuju PN.

“Kalau diberi jawatan-jawatan yang penting, pasti ada kumpulan yang tidak berpuas hati. 

“Contohnya sekarang, jawatan penting banyak diberi kepada Bersatu, kalau dirombak beri kepada Umno pasti ada yang tidak berpuas hati,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insight. 

Mazlan melihat tuntutan Umno mahu meletakkan syarat untuk menyokong Perikatan hanyalah “wayang” bagi mendesak Muhyiddin membubarkan Parlimen.

Ancaman

Ini kerana Bersatu masih lagi ancaman kepada Umno, katanya.

Bersatu ditubuhkan pada September 2016 dengan matlamat menggantikan Umno dalam politik Malaysia. Ia menang Pilihan Raya Umum ke-14 bersama Pakatan Harapan tetapi meninggalkan gabungan itu dalam percaturan politik yang mengangkat Muhyiddin jadi perdana menteri pada Februari lalu.

Penganalisis berkata kerajaan Muhyiddin Yassin kekal tidak stabil dan Umno lebih kepada hendak bagi tekanan kepada beliau. – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 Oktober, 2020.

“Jika (Bersatu) layan kehendak Umno, ia akan buat tuntutan lebih banyak pada masa akan datang.

“Kerajaan Muhyiddin kekal tidak stabil. Saya tidak fikir Umno betul-betul membuat tuntutan. Ia lebih kepada hendak bagi tekanan kepada Muhyiddin,” katanya.

Beliau menambah tuntutan Umno ini adalah reaksi langsung selepas Umno “kehilangan” Sabah setelah 27 tahun mentadbir negeri.

Umno yang memegang jawatan ketua menteri terpaksa setuju dengan konsensus menyerahkan teraju negeri kepada Bersatu selepas menang jumlah kerusi yang lebih kecil berbanding Perikatan.

Pengerusi Bersatu Sabah Hajiji Noor yang juga Adun Sulaman diangkat sebagai ketua menteri selepas Perikatan menang 17 kerusi berbanding Umno yang menang 14 kerusi untuk Barisan Nasional Nasional (BN).

Perikatan bersama BN dan Parti Bersatu Sabah yang menang 7 kerusi membentuk kerajaan di Sabah dengan dukungan tambahan tiga wakil rakyat bebas.

Mingguan Malaysian semalam memetik sumber melaporkan Muhyiddin akan merombak kabinet untuk memastikan Umno terus menyokong kerajaannya yang mempunyai majoriti tipis lebih dua kerusi di Dewan Rakyat.

Biro Politik Umno yang bermesyuarat pada Selasa lalu mengumumkan parti itu menimbang untuk menarik balik sokongan terhadap Perikatan dan keluar dari kerajaan, melainkan Perikatan bersetuju dengan syarat baharu yang dibuat secara bertulis.

Ia juga mencadangkan agar kerjasama Umno bersama PAS dalam Muafakat Nasional didaftarkan segera sebagai gabungan rasmi politik.

Umno yang menunjangi Barisan Nasional (BN) mempunyai 39 kerusi di Dewan Rakyat sementara rakan komponennya MCA 2 kerusi manakala MIC dan PBRS masing-masing satu kerusi.

Perikatan pula mempunyai 50 kerusi terdiri daripada Bersatu 31, PAS 18, dan Star 1.

Umno akan mengalah lagi

Pensyarah politik di Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya (UM), Prof Dr Awang Pawi Awang Azman pula beranggapan,Umno akan terus rugi selepas ini dan terpaksa mengalah kepada Bersatu, termasuk dalam soal pembahagian kerusi.

“Tiada sebab untuk Umno meminta jawatan kecuali Umno merasakan jawatan lebih penting daripada politik masa depan.

“Umno akan terpaksa berkongsi kerusi dengan Bersatu pada pilihan raya umum akan datang. Umno akan rugi jangka panjang.

“Selagi ada Bersatu, Umno tidak dapat banyak kerusi untuk kembali jadi dominan dan dapat majoriti besar,” jelas beliau.

Awang Azman juga yakin apa pun tuntutan Umno, Muhyiddin akan cuba memenuhinya kerana beliau kini kian tersepit untuk mengekalkan kerajaan Perikatan.

Minggu lalu, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk mempersembahkan beliau sudah ada sokongan majoriti untuk membentuk kerajaan menggantikan Perikatan. 

Sekurang-kurangnya 16 Ahli Parlimen pembangkang juga mengemukakan notis usul undi tidak percaya terhadap Muhyiddin untuk diangkat apabila Dewan Rakyat bersidang bermula 2 November.

Pilihan Muhyiddin

Mahu tidak mahu, Muhyiddin perlu tunduk kepada tuntutan Umno, kata pensyarah politik di Universiti Sains Malaysia (USM) Dr Azmil Mohd Tayeb.

Namun beliau tidak fikir rombakan kabinet saja memadai untuk Muhyiddin mengekalkan sokongannya kerana Anwar juga boleh menawarkan jawatan kabinet.

“Saya rasa Umno akan rugi jika ia menerima tawaran Muhyiddin sekarang kerana kerajaan Perikatan tidak stabil dan boleh tumbang dalam masa terdekat. 

“Lebih baik Umno berunding dengan Anwar dan parti-parti Pakatan Harapan lain supaya kerajaan yang akan dibentuk ini lebih stabil dan jawatan kabinet dipegang Umno tidak terancam,” katanya.

Tambah Azmil, yang menjadi perhatian sekarang ialah apakah pemimpin Umno yang berdepan tuduhan jenayah di mahkamah akan terlepas dari tuduhan.

Isu kepercayaan

Dalam pada itu, penganalisis politik dari Institut Pulau Pinang Nidhal Mujahid melihat isu besar antara Umno dan Muhyiddin sebenarnya ialah kepercayaan antara satu sama lain.

Katanya, Bersatu selepas ini akan lebih berhati-hati, bimbang dimanipulasi Umno sementara Umno pula ego kerana mempunyai kerusi lebih banyak di Dewan Rakyat.

“Umno akan sentiasa dibayangi Bersatu. Sudah pasti, Bersatu ada ego untuk dapat kerusi yang lebih banyak daripada Umno untuk pilihan raya akan datang,” ujar beliau.

Melihat ke hadapan, Mazlan menambah isu dalaman antara Umno dan Bersatu ini boleh mengheret pertandingan tiga penjuru pada pilihan raya umum akan datang.

“Bersatu mungkin akan menuntut antara 45-55 kerusi Parlimen dan itu sukar diterima oleh Umno,” katanya.

Beliau juga mengingatkan, selain dengan Bersatu, Umno juga akan berdepan masalah pengagihan kerusi dengan PAS di negeri-negeri majoriti Melayu.

Dalam Muktamar PAS ke-66, Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata parti Islam itu akan bertanding majoriti kerusi di Kelantan, Terengganu dan Kedah.

“Jika tiga penjuru berlaku antara PH, BN dan Perikatan,  ia akan beri kelebihan kepada PH,” tambahnya.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen