Pensyarah: Pembangkang akan disokong jika dibiaya dengan telus


Asila Jalil

Profesor Terence Gomez dari Universiti Malaya berkata pembangkang akan memperoleh sokongan penuh sekiranya memilik untuk telus mengenai pembiayaan politik mereka. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 15 Disember, 2017.

MASYARAKAT sivil mahu pembangkang menyediakan sistem pembiayaan yang telus, kata ahli akademik, Profesor Terence Gomez.

Pensyarah di Universiti Malaya itu berkata pembangkang akan memperoleh sokongan penuh sekiranya memilih untuk telus mengenai pembiayaan politik mereka.

“Yang saya tahu, masyarakat sivil kecewa apabila ahli politik kita tidak memberikan sebarang maklum balas,” kata Gomez dalam forum mengenai pembiayaan politik di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau juga mempersoalkan mengapa pembangkang menolak cadangan masyarakat sivil supaya mengesahkan pembiayaan awam. Ini kerana cadangan mereka itu penting, katanya.

“Jika ada pembiayaan awam, bermakna ia mengurangkan kelebihan BN dari segi kewangan, dan menjadikan pilihan raya lebih kompetetif. Ikut teori, itu yang akan berlaku.

“Dan anda memerlukannya (pembiayaan awam) bukan hanya semasa pilihan raya tetapi semasa bukan pilihan raya untuk demokrasi yang berfungi lebih baik. Parti-parti politik memerlukan wang. Supaya mereka boleh berfungsi dengan baik,” katanya sambil menambah perlu ada pendedahan jika ada pembiayaan awam kepada parti politik.

Tambah Gomez lagi, jika terdapat permintaan untuk pembiayaan awam, reformasi institusi juga perlu dibuat.

Pada 2015, G25 bersama 70 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain telah mengemukakan satu kajian mengenai reformasi pembiayaan politik kepada Perdana Menteri Najib Razak.

Kajian itu mengandungi cadangan kepada Putrajaya untuk menjadikan pembiayaan politik lebih telus dan bertanggungjawab melalui undang-undang baharu, seperti dilaporkan akhbar The Sun.

Pada tahun lalu, Gomez berkata pembangkang tidak menyokong cadangan Transparency International (TI) untuk mekanisme pembiayaan politik secara sah. Beliau seterus ke Dewan Rakyat bagi mendapatkan sokongan daripada ahli-ahli Parlimen pembangkang dan kerajaan berkenaan cadangan itu.

Gomez berkata dia menemui Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua dan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad yang ketika itu bersama PAS, di lobi untuk mendapatkan sokongan cadangan itu.

Pada September lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Paul Low berkata undang-undang untuk mengawal pembiayaan politik untuk parti akan siap pada pilihan raya umum ke-15.

“Akta ini tidak sempat dikemukakan untuk PRU14 tetapi akan siap untuk PRU15.”

Menurut Low, dana awam dan persendirian ada dibincangkan dalam rundingan menyiapkan draf akta berkenaan tetapi banyak pihak membantah penggunaan dana awam kerana tidak mahu melibatkan duit cukai rakyat. – 15 Disember, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen