Parti miliki kerusi terbanyak akan putuskan KM Sabah, kata Zahid


Chan Kok Leong

Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi bercakap dalam satu ceramah Barisan Nasional yang diadakan di Putatan malam tadi. – Gambar The Malaysian Insight oleh Irwan Majid, 15 September, 2020.

PARTI dengan jumlah kerusi terbanyak akan memutuskan siapa yang akan menjadi Ketua Menteri Sabah yang baharu, kata Ahmad Zahid Hamidi.

“Jangan bincang siapa yang akan jadi KM sekarang. Mari kita menang terlebih dahulu dan kemudian biar Adun yang pilih KM baharu. 

“Tetapi ingat parti dengan jumlah kerusi terbanyak akan memutuskan siapa yang akan jadi KM,” kata presiden Umno itu dalam satu ceramah di Putatan malam ini. 

Zahid bercakap di hadapan lebih 100 orang yang berkumpul di salah satu pusat pilihan raya Barisan Nasional untuk kerusi Tanjong Keramat. 

Tg Keramat akan ditandingi oleh Shahelmey Yahya dari Umno.

Terbaru hari ini pemimpin PN Mohamed Azmin Ali berkata parti itu tetap mengemukakan pengerusi Bersatu Sabah Hajiji Noor sebagai calon ketua menteri walaupun ada bantahan daripada sekutu politiknya Barisan Nasional (BN).

Tetapi ini bertentangan dengan Barisan Nasional yang mengatakan mereka akan meletakan Ketua BN Sabah Bung Moktar Radin sebagai ketua menteri.

BN bertanding 41 kerusi sementara PN mencuba nasib di 29 kerusi. PBS pula meletakkan calon di 22 kerusi. – 15 September, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen