Jangan ambil kesempatan terhadap PAS, kata timbalan ketua pemuda


Mohd Farhan Darwis

Ahmad Fadhli Shaari berkata pergerakan itu sememangnya kecewa tetapi taat dengan keputusan presiden mereka untuk tidak bertanding PRN Sabah. – Gambar Facebook, 11 Ogos, 2020.

PEMUDA PAS mengingatkan parti rakan dalam Perikatan Nasional (PN) dan Muafakat Nasional (MN) agar turut memberi laluan kepada parti Islam itu dalam rundingan kerusi untuk PRU15.

Perwakilan dalam muktamar pergerakan itu hari ini berkata parti berkenaan tidak harus menguji kesabaran mereka yang sudahpun memberi laluan untuk tidak bertanding dalam PRN Sabah.

Timbalan ketua sayap itu Ahmad Fadhli Shaari berkata pergerakan itu sememangnya kecewa tetapi taat dengan keputusan presiden mereka untuk tidak bertanding PRN Sabah.

“Tetapi kita beri isyarat kepada mereka, kesabaran kita ada had. Jangan uji kesabaran pemuda kita. Yakinlah kita taat pimpinan kita tetapi kita akan bekerja untuk dapatkan kemenangan total kepada PAS,” katanya.

Dalam ucapan penggulungannya ahli Parlimen Pasir Mas itu menggesa PAS diberi laluan mudah untuk bertanding 40 kerusi Parlimen di Kelantan, Terengganu, Kedah, dan Perlis.

“Disebut tadi berapa kerusi PAS nak tanding. Saya nak cadang di sini, PAS boleh tanding 40 kerusi Parlimen dengan selesa.

“Daripada 14 kerusi Parlimen di Kelantan, PAS tanding 14. Daripada lapan kerusi di Terengganu, PAS tanding lapan. Di Kedah, daripada 15 kerusi, PAS tanding 15. Semuanya 40 kerusi,” katanya.

Ahmad Fadhli bagaimanapun berkata itu hanyalah sekadar lontaran awal yang dikeluarkannya dan bukan pendirian PAS kerana rundingan kerusi akan dilakukan pucuk pimpinan tertinggi parti.

“Itu lontaran awal tapi saya tak mahu melangkaui pimpinan yang ada. Kalau kamu ada hasrat kami juga ada hasrat, kita akan tetap wala dengan pimpinan kita,” katanya.

Katanya, PAS mematuhi saranan pemimpin parti untuk mengelak bekerjasama semula dengan DAP.

“Adakah kita rela bakar kelambu dan biarkan nyamuk bernama DAP menyerbu balik ke rumah kita. Itu takkan berlaku.

“Selepas keputusan presiden kita wala dan patuh dan teruskan agenda perjuangan,” katanya lagi.

Naib Ketua Pemuda PAS, Afnan Hamimie Taib Azamuddin turut memberi peringatan kepada rakan politik mereka agar tidak mengambil kesempatan terhadap parti itu.

“Ya, sahabat di Sabah merasai kedukaan dan dukacita, tapi terubat dengan kalam mutiara daripada presiden. Ini simbol permuafakatan yang mesti dihormati semua pihak.

“Pemuda PAS nak ingatkan jangan ada rakan ambil kesempatan atas keikhlasan kita hari ini. Kalau ada yang khianat, Allah akan balas ke atas mereka,” katanya.

Mereka mengulas kenyataan presiden parti itu Abdul Hadi Awang yang menjelaskan PAS tidak bertanding PRN Sabah bagi menjaga muafakat dengan parti rakan.

Ia juga bagi memastikan PAS tidak bertembung dengan parti rakan dalam pilihan raya tersebut dan mengelak masalah di masa hadapan.

Bagaimanapun, PAS tetap akan menggerakkan jentera bagi membantu kempen berkenaan, kata Abdul Hadi.

Sebelum rundingan agihan kerusi dimuktamadkan, PAS dibelit kontroversi sejak dua minggu lalu ekoran kenyataan seorang wakil rakyatnya, Nik Muhammad Zawawi Salleh.

Ketika membahas rang undang-undang untuk meningkatkan hukuman pada pemandu mabuk pada bulan lalu, ahli Parlimen Pasir Puteh itu mendakwa terdapat fakta salah dalam kitab Injil.

Ia mengundang cabaran dari pemimpin tempatan Sabah untuk beliau tampil ke negeri yang ramai penganut Kristian itu mengulangi ucapan tersebut semasa berkempen dalam PRN.

PAS tewas di kesemua 18 kerusi Dun dan 8 kerusi Parlimen Sabah yang ditandinginya dalam PRU14.

Pembangkang di Sabah itu menentang gabungan bersama parti kerajaan, Warisan Plus yang dianggotai Warisan Sabah, Pakatan Harapan dan Upko.

Kempen untuk merebut 73 kerusi DUN Sabah bermula hari ini dan pengundian akan berlangsung pada 26 September. – 12 September, 2020.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen