Orkid liar bakal pupus, kata pakar


Sheridan Mahavera

Terdapat 30,000 spesies orkid di seluruh dunia dan Malaysia ada 3,000 daripadanya dengan 1,000 spesies hanya ada di semenanjung. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 22 Julai, 2020.

ORKID liar di Malaysia boleh pupus dalam tempoh lima hingga 10 tahun jika kadar penuaiannya dibiarkan berterusan, kata seorang pakar perhutanan.

Dr Ruth Kiew daripada Institut Penyelidikan Hutan Malaysia memberitahu The Malaysian Insight bahawa pelbagai jenis tanaman yang sukar ditemui ini dituai untuk dijual kepada pengumpul selalunya melalui platform dalam talian.

Walaupun perdagangan antarabangsa tanaman ini sudah dilarang oleh perjanjian global yang dipanggil CITES, perdagangan tempatan orkid yang ditangkap liar tidak terkawal, kata Kiew.

Kurangnya penguatkuasaan bertentangan dengan matlamat Dasar Kepelbagaian Biologi Nasional Malaysia 2016-2025.

Matlamat tiga dasar menyatakan bahawa Malaysia akan melindungi semua ekosistem utamanya, pelbagai jenis hidupan liar dan tumbuhan serta mencegah kepupusan mereka melalui undang-undang berkaitan.

Dasar ini juga mewajibkan kerajaan untuk menghentikan perdagangan liar spesies hidupan dan tumbuhan liar.

Jurang antara dasar dan pelaksanannya adalah masalah biasa di Malaysia, kata seorang pakar pemuliharaan Prof Dr Ahmad Ismail.

“Dalam undang-undang dan dasar pemuliharaan, kita adalah yang terbaik di dunia. Tetapi masalah kami adalah pelaksanan dasar tersebut,” katanya.

Tanpa komitmen kata Kiew, penjualan orkid liar secara haram akan berterusan sehingga spesies yang belum dapat dikenal pasti oleh saintis akan musnah.  

“Kepelbagaian orkid liar di Malaysia adalah harta berharga yang berpotensi dan merangkumi banyak spesies yang menunggu untuk ditemui dan dinamakan secara sainstifik. Banyak yang jarang ditemui dan diketahui dari populasi kecil yang tumbuh di satu tempat saja.

Pengumpulan dan perdagangan orkid liar secara tidak langsung didorong oleh internet dengan perdagangan yang dilakukan di media sosial dan platform e-dagang yang tidak mendapat perhatian pihak berkuasa.

“Saya belum pernah mendengar tindakan diambil terhadap mereka yang menjual orkid liar melalui internet.

“Sangat sukar untuk menangkap pengumpul ini. Namun aktiviti mereka dapat dipantau dengan memeriksa secara berkala di tapak semaian dan memeriksa secara dalam talian di mana tanaman ini dijual,” katanya.

Orkid merupakan salah satu keluarga terbesar tanaman bunga dan diperdagangkan dan digunakan sebagai tanaman hiasan, dalam perubatan dan sebagai makanan, menurut laporan Botanical Journal of the Linnean Society pada 2017.

Terdapat kira-kira 30,000 spesies di seluruh dunia dan Malaysia mempunyai kira-kira 3,000 daripadanya dengan kira-kira 1,000 spesies hanya terdapat di semenanjung.

Sebilangan besar penjualan orkid di negara ini berlaku di tapak semaian komersial seperti di Sungai Buloh, Selangor yang popular dalam kalangan penduduk di Lembah Klang.

“Orkid kami berasal dari keluarga Phalaeonopsis dan mereka sangat popular kerana bunganya yang besar dan penjagaannya agak mudah,” kata Soh Li Ling dari tapak semaian Sanyi Orchid.

Hampir semua tapak semaian di Lembah Klang hanya menjual bunga yang ditanam dengan “orkid hutan” yang dituai dari hutan, jarang dilihat dalam perniagaan komersial, kata Soh.

Kiew berkata penjualan secara sulit orkid yang dituai liar di negara ini dipermudah dengan pembukaan hutan untuk ladang kelapa sawit dan resort bukit.

“Beberapa kumpulan pengumpul komersial bahkan dari Thailand mencari sumber pendapatan dengan mengumpul orkid dari seluruh Semenanjung Malaysia bahkan di tempat paling terpencil.

“Oleh kerana tujuan utama mereka adalah mendapatkan wang, mereka mencabut setiap tanaman yang dilihat, mengosongkannya dan tidak membiarkannya pulih.

“Kita melihat mereka secara sistematik mendapatkan di dalam negara dengan kadar yang membimbangkan. Kita melihat kepelbagaian biologi orkid hilang di depan mata. Dalam masa lima hingga 10 tahun, hanya ada beberapa sahaja yang ditinggalkan.”  – 22 Julai, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen