Hanya Gerakan faham sanubari Pulau Pinang, kata Mah


“TIADA siapa yang memahami Pulau Pinang dengan lebih baik berbanding Gerakan,” kata Presiden Gerakan Mah Siew Keong.

Mah berkata, sepanjang kepimpinan Gerakan di Pulau Pinang selama 39 tahun, parti berkenaan telah mentadbir urus negeri yang dikenali sebagai “Pulau Mutiara” itu dengan baik termasuk memastikan kelestarian alam sekitar dijaga dengan baik.

Berucap pada Persidangan Perwakilan Nasional ke-46 parti tersebut hari ini, beliau berkata kepimpinan Lim Guan Eng dan DAP di Pulau Pinang telah mengabaikan kesinambungan pembangunan dan alam sekitar. 

Beliau mendedahkan semasa pemerintahan Koh Tsu Koon, hanya lapan projek perumahan yang diluluskan dan sejak DAP mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan negeri, 39 projek telah diluluskan.

“Ini ialah lebih daripada empat kali ganda daripada apa yang telah diluluskan oleh pimpinan sebelumnya. Sudah-sudahlah menuding jari. Kamu sebagai kerajaan, kena bertanggungjawab,” katanya.

Beliau merujuk kepada insiden tanah runtuh dan banjir terburuk yang berlaku di negeri itu baru-baru ini.

Tambahnya lagi, Pulau Pinang yang dulu mutiaranya bersinar, kini semakin malap dan beliau berjanji untuk mengembalikan sinarnya apabila Gerakan kembali mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan negeri itu.

“Pulau Mutiara kini sedang menangis. Kita akan pastikan Gerakan akan kembali ke Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, dan negeri Pulau Pinang akan pasti bersinar kembali,” katanya. 

Beliau juga berkata kerajaan negeri Pulau Pinang tidak pernah ikhlas memimpin dan tidak pernah memandang serius terhadap isu-isu tempatan yang sering kali memberi kesan paling besar kepada pengundi-pengundi seperti di Pulau Pinang.

“Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah gagal dalam pembangunan mampan kerana selalunya dilanda kejadian tanah runtuh dan banjir seperti di Tanjung Bungah dan mereka turut gagal dalam aspek perumahan kerana terdapat kekurangan rumah mampu milik dan membangunkan ekonomi di Pulau Pinang menyebabkan mereka jauh ketinggalan,” katanya. – Bernama, 12 November, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen