Kenapa banjir buruk di Pulau Pinang?


Tanah runtuh di Tanjung Bungah, Pulau Pinang susulan hujan lebat di Pulau Pinang hari ini. – Gambar ihsan Freddi Tan, 5 November, 2017.

HUJAN lebat sejak awal petang semalam yang bertembung dengan air pasang dikesan sebagai antara punca mengakibatkan banjir buruk di Pulau Pinang hari ini, kata exco kerajaan negeri.

Exco yang bertanggungjawab dalam hal ehwal banjir, Chow Kon Yeow berkata sebahagian sungai dan sistem saliran yang sedia ada di taman perumahan dan kampung tidak dapat menampung jumlah kadar air aliran permukaan daripada hujan lebat itu.

“Jumlah taburan hujan yang luar biasa tinggi dan menyeluruh yang diterima oleh seluruh Negeri Pulau Pinang mulai dari jam 2 petang (semalam) dan bertembung dengan air pasang mulai jam 1 petang,” kata Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir itu dalam satu kenyataan media.

Beliau juga menyebut kemudahan utiliti yang dibina rendah menyeberangi sungai telah menghalang aliran air apabila paras air naik.

Selain itu, katanya, sampah yang masih dibuang ke sungai dan parit utama turut memburukkan keadaan.

“Kerajaan negeri melalui JPS (Jabatan Pengairan dan Saliran) dan PBT (pihak berkuasa tempatan) akan terus melaksanakan projek-projek tebatan banjir di kawasan “hot spot” banjir di seluruh (kawasan pulau) menggunakan peruntukan yang telah diluluskan sebanyak RM300 juta,” katanya.

Projek-projek yang ditetapkan bermula pada Oktober lepas dijangka siap dalam masa dua hingga tiga tahun, tambahnya.

“Kerja-kerja pencegahan dan penyelenggaraan juga akan diteruskan bagi memastikan agar sistem saliran sedia ada berada dalam keadaan baik,” katanya.

Sementara itu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata bacaan di semua stesen pemantauan JPS mencatatkan bacaan taburan hujan yang tinggi sejak pukul 2 petang semalam sehingga pukul 5 pagi tadi.

Di daerah pulau, stesen di Sungai Pinang di kawasan timur laut mencatatkan bacaan hujan sebanyak 298mm manakala tali air Sungai Pinang di kawasan barat daya mencatatkan bacaan 237mm.
 
Sementara itu, di tanah besar, stesen-stesen Pajak Song di Seberang Prai Utara, Cerok Tok Kun di Seberang Prai Tengah dan Simpang Ampat di Seberang Prai Selatan mencatatkan bacaan masing-masing 372mm, 327mm dan 165mm.
 
“Ini jumlah hujan tertinggi pernah kita lihat dalam masa hanya 15 jam,” kata Lim.
 
Hujan berterusan itu mengakibatkan banjir di semua lima daerah di Pulau Pinang: 22 tempat di daerah barat daya, 37 di daerah timur laut, 36 di daerah Seberang Prai Utara, 13 di Seberang Prai Tengah dan 5 di Seberang Prai Selatan. – 5 November, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen