Dakwaan salah laku seksual cubaan jejas imej saya, kata Anwar


Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata laporan polis akan dibuat oleh setiausaha peribadinya dan notis undang-undang akan dihantar kepada Muhammaed Yusoff Rawther. – Gambar fail The Malaysian Insight, 5 Disember, 2019.

PRESIDEN PKR Anwar Ibrahim menafikan tuduhan salah laku seksual yang didakwa oleh bekas kakitangannya Muhammed Yusoff Rawther dalam satu akuan bersumpah semalam.

Yusoff semalam mendakwa Anwar melakukan serangan seksual terhadapnya di kediaman (Anwar) di Bukit Segambut, Kuala Lumpur pada petang 2 Oktober tahun lepas. 

“Saya menafikan sekeras-kerasnya fitnah tanpa asas tersebut,” kata Anwar dalam satu kenyataan hari ini.

“Tindakan yang dilakukan ini adalah muslihat menjatuhkan imej saya menjelang Kongres Nasional Keadilan ke-14 dan proses peralihan kuasa pimpinan negara,” tambahnya.

PKR akan mengadakan kongres tahunan di Melaka pada hujung minggu ini bermula dengan perasmian kongres sayap Pemuda dan Wanita pada malam ini.

Menurut Anwar, pada hari kejadian yang didakwa itu beliau sibuk berkempen untuk pilihan raya kecil Port Dickson.

“Saya juga menghadiri Majlis Memperingati Ulang Tahun Kelahiran Mahatma Gandhi ke-150 di Kuala Lumpur dan kembali semula ke Port Dickson untuk memenuhi jadual kempen,” katanya.

Yusoff dalam akuan bersumpahnya menceritakan beliau bertemu Anwar di Bukit Segambut untuk menyerahkan teks ucapan untuk majlis peringatan Gandhi.

Laporan bersumpah Yusoff, penyelidik di pejabat presiden PKR dari September tahun lepas hingga Mei, dilaporkan oleh media dan tersebar melalui media sosial, semalam.

Sementara itu, bercakap kepada wartawan di lobi Parlimen, Anwar berkata beliau tidak terkejut dengan tuduhan tersebut, malah menjangkakan akan ada lebih banyak lagi serangan terhadapnya sekarang.

“Saya dah dengar sebulan lepas, bukan baru, dan ada cubaan untuk mempengaruhi atau merasuah dan sebagainya.

“Ini kerja politik yang keji, yang perlu dibanteras dengan keberanian dan keyakinan untuk meneruskan agenda yang lebih besar,” katanya.

Menurut Anwar, keluarga Yusoff juga mengeluarkan satu kenyataan untuk mengutuknya berhubung dakwaan yang didedahkannya selepas lebih setahun.

Setiausaha Sulit Anwar, Shukri Saad kemudian membuat laporan polis terhadap Yusoff di Balai Polis Dang Wangi.

“Jelas ini satu fitnah yang direka dan diulang-ulang sekali lagi. Saya menafikan sekeras-kerasnya perkara tersebut dan menyerahkan kepada polis untuk menyiasat,” katanya kepada wartawan.

Anwar juga memberitahu beliau sudah mengarahkan peguam Ramkarpal Singh untuk menghantar notis undang-undang kepada Yusoff.

Anwar pernah dua kali dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan liwat pada 1999 dan 2008, dan dalam kedua-dua episod beliau menafikannya sebagai fitnah jahat bertujuan menghancurkan reputasinya.

Dalam kes pertama, Mahkamah Persekutuan pada 2 September 2004, membebaskan Anwar daripada tuduhan.

Dalam kes kedua, Anwar yang menjalani hukuman penjara 5 tahun sejak Februari 2015 mendapat pengampunan daripada Yang di-Pertuan Agong selepas PH menang pilihan raya umum pada Mei 2018. – 5 Disember, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen