Ahli Parlimen Umno minta nasihat daripada Azmin, kata Dr Mahathir


Timothy Achariam Lee Chi Leong

Dr Mahathir berkata beliau tidak berpendapat pertemuan ahli Parlimen Umno di kediaman Azmin itu sebagai satu kesalahan. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 22 November, 2019.

PERDANA Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata hari ini bahawa ahli Parlimen Umno telah kehilangan hala tuju dan meminta nasihat daripada Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Azmin Ali ketika pertemuan bersama beliau minggu lalu.

“Saya bertanya kepada Azmin apa yang dibincangkan dengan mereka, katanya bahawa ahli Umno telah kehilangan hala tuju,

“(Mereka) tidak tahu apa yang perlu dilakukan, jadi mereka bertanya sama ada mereka harus menyertai parti lain atau tidak,”

“Ada juga yang membuat kenyataan bahawa mereka menyokong kepimpinan saya,” katanya hari ini pada sidang akhbar selepas konvensyen alumni Sekolah Pemimpin Malaysia hari ini di Universiti Kebangsaan Malaysia di Bangi.

Dr Mahathir berkata beliau tidak berpendapat pertemuan di kediaman Azmin itu sebagai satu kesalahan.

“Jika dia mahu berjumpa dengan sesiapa pun, itu hak dia. Jika partinya tidak bersetuju, maka ia terpulang kepada parti dia untuk berbincang dengannya. Ia bukan parti saya,” katanya.

Pada hari Selasa lalu, 22 ahli Parlimen Umno dikatakan berada di kediaman Azmin Ali dipercayai untuk berbincang bagi menghentikan percubaan memaksa Dr Mahathir meletak jawatan.

Antara ahli parlimen yang hadir ialah Hishammuddin Hussein. Sejak beberapa bulan lalu, bekas naib presiden Umno itu sering dikaitkan dengan usaha lompat parti bagi menyertai Pakatan Harapan.

Pertemuan di kediaman menteri hal ehwal ekonomi itu bermula kira-kira jam 9.30 malam dan berlangsung selama dua jam.

Mereka yang meninggalkan kediaman tersebut tidak memberikan sebarang maklum balas mengenai perkara yang dibincangkan.

Sumber memberitahu The Malaysian Insight bahawa mereka yang hadir terdiri dari 22 ahli Parlimen Umno dan lima daripada PKR.

Azmin kemudian menjelaskan bahawa pertemuan itu adalah untuk membincangkan beberapa urusan projek dengan ahli Parlimen dan tidak ada kena mengena dengan kepimpinan Dr Mahathir sebagai perdana menteri.

Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi, juga turut mengatakan bahawa ahli Parlimen Umno bertemu dengan Azmin adalah untuk membincangkan projek-projek kerajaan di kawasan mereka.

Zahid berkata lembaga disiplin Umno telah menerima aduan mengenai mesyuarat itu, dan menjelaskan bahawa pemimpin tertinggi parti akan menyerahkan perkara itu sepenuhnya kepada lembaga tersebut untuk memutuskan tindakan sesuai terhadap ahli parlimen yang bertemu Azmin malam Selasa lalu.

Beliau memberi amaran bahawa Umno tidak akan berkompromi dengan ahli-ahli yang bekerja secara sendirian atau secara terang-terangan dengan mana-mana parti kerajaan. – 22 November, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen