Bersatu ada peluang di Tanjung Piai, pengundi luar kawasan jadi penentu


Chan Kok Leong

Ketua Eksekutif IDE Mohammad Redzuan Othman berkata pada tiga PRK yang dimenangi BN, membuktikan betapa berkesannya jentera Umno dalam menggerakkan pengundi mereka. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 1 November, 2019.

PERSAINGAN merebut kerusi Tanjung Piai masih terbuka luas dan bergantung kepada parti mana yang lebih baik dalam menggerakkan bank undi mereka, kata Institut Darul Ehsan (IDE).

Ini kerana ramai pengundi tinggal di luar kerusi Parlimen Johor yang bakal berlangsung pilihan raya kecil (PRK) pada 16 November.

Menurut kaji selidik IDE yang dijalankan dari 18 hingga 20 Oktober, 56% daripada yang ditemui berkata mereka mempunyai ahli keluarga di luar kawasan pilihan raya.

Daripada 1,518 responden, 33% berkata mereka mempunyai satu hingga dua ahli keluarga yang tinggal di luar Tanjung Piai, manakala 15% berkata mempunyai tiga hingga empat ahli keluarga yang tinggal di luar kawasan tersebut.

Sementara itu, 3% lagi mempunyai lima hingga enam ahli keluarga yang tinggal di tempat lain, manakala 5% berkata mereka mempunyai lebih tujuh orang.

Hanya 44% daripada mereka yang ditinjau berkata tiada anggota keluarga yang tinggal di luar Tanjung Piai.

“Ini amat penting kerana PRK lalu menunjukkan betapa pentingnya jumlah keluar mengundi boleh menjejaskan keputusan,” kata Ketua Eksekutif IDE Mohammad Redzuan Othman pada taklimat akhbar pagi ini.

Beliau berkata PRK lalu sejak PRU14 di Semenyih, Cameron Highlands dan Rantau, yang dimenangi oleh Barisan Nasional, membuktikan betapa berkesannya jentera Umno dalam menggerakkan pengundi mereka.

“Adalah menarik untuk melihat sama ada mereka boleh melakukan perkara yang sama (di Tanjung Piai), tanpa jentera kerajaan,” kata Redzuan.

Tidak seperti BN, Redzuan berkata parti di bawah Pakatan Harapan (PH) tidak mempunyai pangkalan keahlian yang besar.

Kata Redzuan, Bersatu mempunyai sedikit kelebihan tetapi perlu lebih bersedia kali ini berbanding PRK Semenyih. – 1 November, 2019.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen