Umno Lembah Pantai dikecam halau wartawan bukan Melayu


Naib Presiden Umno, Ismail Sabri Yaakob hadir merasmikan mesyuarat Umno Bahagian Lembah Pantai hari ini. – Gambar Facebook, 14 Julai, 2019.

UMNO Bahagian Lembah Pantai dikecam hari ini kerana didakwa mengusir pemberita bukan Melayu daripada membuat liputan pada mesyuarat agung tahunan bahagian itu.

Gerakan Media Merdeka (Geramm) berkata insiden itu berlaku hari ini dan pihaknya menerima aduan berhubung perkara itu daripada pemberita.

“Difahamkan arahan tersebut dikeluarkan dengan alasan bahawa acara tersebut merupakan persidangan orang Melayu dan hanya orang Melayu sahaja dibenarkan untuk membuat liputan perasmian mesyuarat oleh Naib Presiden Umno, Ismail Sabri Yaakob,” kata Geramm dalam satu kenyataan. 

“Wartawan dan jurugambar bukan Melayu diminta keluar dari majlis itu sebelum ia bermula pukul 2 petang di Persatuan Alumni Universiti Malaya (PAUM) di Petaling jaya.”
 
Menurut Geramm tindakan itu bukan sahaja menyekat kebebasan media, malah merupakan salah satu bentuk diskriminasi kaum.
 
“Geramm menolak sebarang bentuk sekatan ke atas media, melainkan dengan alasan munasabah seperti faktor keselamatan. 

“Semua media tanpa mengira latar-belakang bahasa mempunyai hak yang sama untuk mendapat akses kepada sumber-sumber berita,” kata Geramm.
 
Geramm juga mengingatkan semua pihak untuk menghormati hak kebebasan media. – 14 Julai, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen