Projek tambak laut disaran bersifat pintar dan hijau


Looi Sue-Chern

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata, MPFN menekankan pentingnya memperkenalkan inisiatif bandar hijau memandangkan projek itu dijangka mengeluarkan 3.2 juta tan karbon setiap tahun. – Gambar The Malaysian Insight oleh David ST Loh, 19 April, 2019.

MAJLIS Perancang Fizikal Negara (MPFN) menyarankan agar cadangan projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang (PSR) yang mengakibatkan pembangunan tiga pulau terjejas itu menjadi bandar pintar dan hijau.

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata, MPFN bersetuju dengan pelaksaan PSR tetapi tertakluk kepada 18 senarai cadangan.

Kesemua jabatan atau agensi kerajaan perlu mendapatkan nasihat MPFN mengenai cadangan pembangunan berkaitan dengan penambakan pantai, pembinaan infrastruktur utama negara seperti lapangan terbang, pelabuhan laut, pengangkutan kereta api, lebuh raya, empangan, tapak pelupusan sisa toksik dan lain-lain infrastruktur kepentingan nasional.

MPFN yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad semalam untuk membincangkan projek yang mencadangkan penambakan tiga pulau dari selatan pantai Pulau Pinang.

Pintar, berteknologi tinggi dan hijau.

Mengulas senarai itu kepada pemberita hari ini Chow berkata, pulau itu juga harus dibangunkan sebagai zon perindustrian berteknologi tinggi berdasarkan Revolusi Perindustrian 4.0 – yang pertama seumpamanya di rantau ini yang memberi tumpuan kepada automasi, kecerdasan buatan, robotik dan Teknologi Peranti Pintar (IoT).

Beliau berkata, MPFN juga menekankan pentingnya memperkenalkan inisiatif bandar hijau memandangkan projek itu dijangka mengeluarkan 3.2 juta tan karbon setiap tahun.

Pemaju pulau itu perlu memperkenalkan inisiatif bandar hijau seperti pelan tindakan Low Carbon City bagi mengurangkan 40% pelepasan karbon sambil mengambil kira Pelan Induk Teknologi Hijau Nasional 2017-2030.

Reka bentuk bangunan juga harus menggunakan indeks Bangunan Hijau dan Pengurangan Karbon Malaysian dan Alat Kelestrarian Alam Sekitar (MyCREST) serta bangunan komersial dan kediaman juga harus dilengkapi dengan ciri penjimatan tenaga, penuaian hujan dan sistem perparitan bio ekologi.

Kejiranan harus diintegrasikan dengan lorong basikal, laluan pejalan kaki, kompos sisa dan program 3R (mengurang, guna semula dan kitar semula).

Chow berkata, kedua-dua inisiatif pintar hijau yang disarankan adalah konsisten dengan dasar sedia ada di Pulau Pinang.

“Saya fikir Pulau Pinang sudah menjadi peneraju dalam bidang ini,” katanya. – 19 April, 2019.

Berita penuh di sini. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen