Indira Gandhi dakwa salah guna kuasa di KDN untuk tukar MyKid anaknya


Indira Gandhi mendakwa Kementerian Dalam Negeri menukar MyKid anak perempuannya secara haram untuk mengelakkan pengesanan polis atau dirinya sendiri. - Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 23 Februari 2019.

GURU tadika M Indira Gandhi membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) mendakwa penyalahgunaan kuasa oleh bekas menteri dalam negeri Ahmad Zahid Hamidi dan agensi di bawah kementerian yang mengeluarkan MyKid baharu untuk anak perempuannya yang hilang, Prasana Diksa.

Anak perempuan bongsunya itu didakwa diculik oleh bekas suaminya dan status agamanya ditukar tanpa persetujuannya.

Indira mendapat hak penjagaan ke atas tiga anaknya selama 10 tahun dan permohonan menukarkan agama tiga anaknya kepada Islam terbatal dan tidak sah di sisi undang-undang tahun lalu.

Prasana yang kini berusia 11 tahun hilang sejak 2009.

Indira membuat laporan dengan SPRM semalam dengan bantuan Pasukan Tindakan Indira Gandhi (Ingat) sebuah persatuan baharu yang dibentuk oleh Hindu Sangam dan organisasi hindu lain bagi mencari bekas suami dan anaknya.

Pengerusi Ingat Arun Dorasamy berkata, laporan SPRM menamakan Zahid sebagai bekas Menteri Dalam Negeri, Kementerian Dalam Negeri dan Jabatan Pendaftaran Negara.

“Kami syak mereka sengaja menukar nombor MyKid Prasana,” kata Arun pada sidang akhbar di Petaling Jaya hari ini.

Indira yang berada pada sidang akhbar itu dilihat memegang MyKid asal Prasana yang disimpannya.

Arun berkata, jika Riduan mendaftarkan Prasana di mana-mana sekolah dia perlu mendapatkan MyKid baharu daripada Jabatan Pendaftaraan Negara (JPN) tetapi itu tidak pernah berlaku.

“Nombor MyKid asal Prasana tidak ditemui di mana-mana passport dan mereka tidak pasti sama ada kanak-kanak itu masih berada di negara ini atau tidak.

“Pencarian Riduan sudah dijalankan oleh petugas penyiasatan sukarelawan yang ditubuhkan lapan bulan lalu,” katanya.

Dalam laporannya kepada SPRM, Indira mendakwa kementerian menyalahi undang-undang dengan menukar nombor MyKid Prasana bagi mengelakkan pengesanan polis atau dirinya sendiri.

Indira memberitahu wartawan kebimbangannya bertambah hari demi hari lebih-lebih lagi Prasana kini menghampiri usia akil baligh.

“Kami dengar khabar angin mengatakan Prasana didera. Dia tidak bersekolah. Saya tidak tahu sama ada anak saya masih hidup atau tidak,” katanya. – 23 Februari, 2019.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen