Ahli akademik mahu politik di luar kampus


Mustafa K. Anuar

Bersatu yang merupakan salah satu daripada empat parti dalam Pakatan Harapan dilaporkan membuka cawangannya di Universiti Kebangsaan Malaysia bulan lalu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 November, 2018

PERBEZAAN pendapat antara Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik dan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berhubung isu penubuhan cawangan parti politik di universiti awam menimbulkan pelbagai reaksi.

Isu ini menjadi kontroversi bukan sahaja kerana ia dicadangkan oleh Maszlee, yang merupakan ahli Bersatu, tetapi difahamkan bahawa cabang parti itu ditubuhkan di Universiti Kebangsaan Malaysia bulan lepas.

Ini bukan kali pertama seorang menteri dan perdana menteri datang dengan idea yang bercanggah, pensyarah kanan Dr Khoo Ying Hooi dari Universiti Malaya memberitahu The Malaysian Insight.

“Saya tida tahu bagaimana sistem beroperasi di peringkat Kabinet, tetapi melihat perkara ini dalam konteks yang lebih besar, kenyataan bercanggah seperti ini perlu dikurangkan terutamanya apabila melibatkan keputusan besar seperti ini (idea menubuhkan parti politik di kampus),” katanya.

Percanggahan idea seperti itu menimbulkan masalah terutamanya kepada mereka di peringkat pelaksanaan, tambah Khoo.

“Ia kemudian mungkin akan membawa kepada dasar yang tidak selaras dan kegagalan dalam pelaksanaan.”

Berkenaan dengan ketidakselarasan keputusan, Prof Zaharom Nain dari Nottingham University Malaysia senada dengan Khoo: “Sistem anarki setiap menteri membuat keputusan sendiri - terutama yang utama seperti ini dan bukan perkara kecil seperti warna kasut sekolah - tidak dinasihatkan.

“Ia bukan mengenai meminta kebenaran daripada PM. Tetapi ia mengenai semangat dalam membuat keputusan besar, seperti ini, dengan rundingan dan konsensus.

“Jadi, apa yang besar dan apa yang tidak? Jika menteri tidak tahu jawapan itu, kita akan berdepan masalah.”

Dr Ngo Sheau Shi dari Universiti Sains Malaysia berpendapat dalam masyarakat demokratik, perbezaan pendapat perlu dibenarkan, manakala proses membuat keputusan perlu melibatkan rundingan dengan semua pihak berkepentingan seperti pelajar dan pensyarah.

Berhubung percanggahan keputusan di peringkat kementerian, beliau berkata menteri perlu ada prerogatif untuk membuat dasar baharu dalam portfolionya.

Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik mencadangkan cawangan parti politik ditubuhkan di kampus universiti namun ia tidak dipersetujui Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 November, 2018

“Bagaimanapun, sekiranya terdapat perbezaan pendapat seperti ini, kemudian, mungkin isu itu perlu dibincangkan pada mesyuarat Kabinet.”

Seorang pensyarah universiti swasta di Kuala Lumpur, yang enggan dikenali: “Saya melihat ini sebagai kabinet baru yang dibuang bersama buat kali pertama.”

“Saya tahu kedua-dua lelaki datang dari parti yang sama, dan akan ada masalah dalam melaksanakan dasar. Saya akan memberi mereka sedikit masa untuk bertindak bersama.”

Bagi akademik Dr Azmil Tayeb dari Universiti Sains Malaysia, pandangan berbeza mengenai kebebasan politik di kampus adalah bukti bahawa kedua-duanya adalah produk era mereka.

“Sekiranya kita lupa, Akta Universiti dan Kolej Universiti adalah gagasan Dr Mahathir ketika dia adalah menteri pendidikan pada masa undang-undang zalim itu. Ideanya kemudian dan kini adalah ‘depolitisasi’ kampus.

“Satu-satunya perbezaan adalah dalam pra-PRU14, kampus depolitisasi hanya untuk parti-parti pembangkang dan pengkritik kerajaan, bukan BN dan penyokongnya.

“Dalam pasca-PRU14, sukar untuk melihat bagaimana sebuah kampus boleh menjadi depolitisasi, disapu bersih dari unsur-unsur ‘politik’ dan memilikinya dengan kebebasan baru yang terdapat di kampus. Ia bercanggah dengan sebaik-baiknya dan merendahkan diri paling teruk.”

Beliau berharap Maszlee dapat memegang jawatannya dan tidak akan tergelincir di bawah tekanan Dr Mahathir “yang masih hidup dalam autoritarian masa lalu di mana kebebasan politik dan wacana di kampus boleh ditindas”.

Dengan permulaan Malaysia baru, beliau berkata pelajar universiti menyedari hak politik mereka dan isu utama yang melanda negara.

“Tidak ada pelajar yang dihalang membincangkan dan membahaskan isu-isu ini di kampus, tempat yang sesuai untuk wacana tersebut berlaku. Lebih-lebih lagi, had umur pengundi akan diturunkan kepada umur 18 tahun dan dengan itu mengekalkan politik di luar kampus yang penuh dengan pengundi kali pertama adalah  sia-sia,” katanya.

Zaharom bagaimanapun tidak bersetuju dan mengatakan idea untuk mempunyai cawangan parti politik di kampus adalah tidak baik.

“Sebaliknya, wujudkan organisasi ideologikal,” tambahnya, “seperti pertubuhan sosialis yang menggalakkan pembelanjaran dan pemahaman pergerakan politik dan ideologi. Bukan cawangan propaganda dan rekrut parti.”

Peranan universiti adalah untuk menggalakkan pemikiran, pembelajaran dan pemahaman, tegasnya.

Pada Khamis, Dr Mahathir berkata beliau keberatan mengenai membenarkan parti politik menubuhkan cawangan di universiti awam.

“Kami bebas untuk bercakap apa sahaja, tapi tak payah la bagi (benarkannya),” katanya.

Terdahulu, Maszlee dilaporkan berkata di Dewan Rakyat parti politik akan dibenarkan menubuhkan cawangan di semua universiti awam. – 4 November, 2018


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen