Ramkarpal mahu RCI ditubuh siasat kematian Teoh Beng Hock 


Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh mempersoalkan mengapa polis masih tidak membuka semula siasatan berhubung kematian Teoh Beng Hock.– Gambar fail The Malaysian Insight, 23 Oktober, 2018

RAMKARPAL Singh mahu satu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan berhubung kematian Teoh Beng Hock selepas polis enggan membuka semula kes berkenaan.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu dalam satu kenyataan berkata, satu lagi RCI akan membantu menentukan apa yang berlaku pada 16 Julai, 2009, pada hari kematian Teoh.

Mahkamah Rayuan yang mendengar siasatan kematian bekas pembantu politik Exco Selangor pada 2014 itu turut mengarahkan polis membuka semula siasatan.

Ramkarpal berkata, kegagalan polis untuk membuka semula siasatan bagi memastikan punca kematian Teoh dan mereka yang bertanggungjawab merupakan “tanda ketidakcekapan yang jelas” di pihak polis.

Beliau berkata terdapat bukti yang cukup perbuatan khianat pada acara yang menyebabkan kematiannya di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di mana mayatnya ditemui.

Teoh yang merupakan setiausaha politik kepada exco Selangor Ean Yong Hian Wah dibawa oleh pegawai SPRM ketika serbuan di pejabat Ean Yong pada 15 Julai, 2009.

Teoh dilaporkan disoal siasat sehingga tengah malam dan hari berikutnya beliau ditemui mati di tingkat 5 bangunan yang terletak pejabat SPRM Selangor.

Pengerusi biro undang-undang DAP kebangsaan itu berkata, ia amat mengejutkan apabila mengetahui polis masih menunggu arahan untuk membuka semula siasatan walaupun diarahkan mahkamah.

Hakim Mahkamah Rayuan Mohammad Ariff Md Yusoff - yang kini merupakan Speaker Parlimen - ketika menyampaikan penghakimannya berkata: “Kematian Teoh Beng Hock disebabkan oleh beberapa kecederaan akibat jatuh dari Tingkat 14 Plaza Masalam yang menyebabkan, atau yang dipercepatkan oleh, tindakan yang menyalahi undang-undang, atau tindakan individu atau individu yang tidak diketahui, termasuk pegawai SPRM yang terlibat dalam penangkapan dan penyiasatan si mati.”

Mohammad Ariff juga berkata “kepentingan ahli keluarga dan masyarakat umum memerlukan kes itu disiasat lebih lanjut oleh pihak berkuasa polis”.

“Bukankah kenyataan Mahkamah Rayuan yang mencukupi untuk menjamin pembukaan semula siasatan ke dalam kes Teoh?

“Dengan penghormatan yang paling besar, tidak ada keraguan bahawa kematian Teoh adalah akibat daripada perbuatan khianat.

“Kenapa begitu sukar bagi pihak berkuasa untuk mendakwa mereka yang terlibat? Yang pastinya identiti penyiasat Teoh dan mereka yang hadir di bangunan SPRM pada malam itu diketahui.

“Berapa lama lagi kita perlu menunggu arahan seperti itu (dari Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin)?” katanya.

Dia berkata memalukan bahawa pihak polis tidak menyelesaikan kes “lurus ke hadapan” yang membuat orang tertanya-tanya apakah ini adalah masalah ketidakcekapan di bahagiannya atau cuba melindunginya. – 23 Oktober, 2018


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen