Peguam buat laporan polis terhadap bekas anggota MKT Umno


Peguam Rosli Dahlan membuat laporan polis terhadap bekas anggota Mjalis Kerja Tertinggi Umno Lokman Adam yang menuduhnya menerima sogokan.– Gambar fail The Malaysian Insight, 24 Mac, 2021.

PEGUAM terkemuka, Rosli Dahlan telah membuat laporan polis terhadap bekas anggota Majlis Kerja Tertinggi Umno Lokman Adam dan dua individu lain kerana menuduh beliau menerima wang sogokan berbilion ringgit dari Goldman Sachs dalam menyelesaikan skandal 1MDB.

Rosli yang dilantik oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sebagai penasihat undang-undang dalam tuntutan mahkamah terhadap Mohd Puad Zarkashi dari Umno, berkata dalam laporannya Lokman telah menuduhnya mendapat 10% daripada penyelesaian Goldman Sachs bernilai RM17 bilion.

Rosli menamakan Adun Kuang Sallehudin Amirudin dan blogger Mohd Hanizam Yunus sebagai dua lelaki lain yang terlibat dalam konspirasi untuk mencemarkan imejnya.

“Tuduhan terhadap saya datang dari Lokman Adam melalui video Facebooknya di mana dia menuduh saya menjadi orang kaya Muhyiddin saat ini,” kata Rosli dalam laporan polisnya yang dilihat The Malaysian Insight.

“Dia tuduh saya memperoleh RM1.7bilion dari penyelesaian Goldman Sachs dan mendakwa kerajaan melantik saya sebagai penasihat undang-undang dan bukannya melantik seseorang dari Pejabat Peguam Negara,” kata peguam itu.

“Malah dia menuduh AG (Idris Harun) ditekan untuk mengundurkan diri sekiranya saya tidak dilantik sebagai penasihat undang-undang Malaysia dalam penyelesaian itu.

“Sebaliknya, YB Sallehudin mengadakan sidang media pada 13 Mac dan menuduh kerajaan Perikatan Nasional menggunakan saluran haram untuk menyelesaikan kes Goldman Sachs dengan nilai AS$3 bilion dan saya adalah salah seorang broker yang memberi Bersatu RM500 juta sebagai komisen.

“YB Sallehudin bersama Mohd Hanizam telah membuat laporan polis terhadap saya, yang berniat jahat dan palsu.”

Rosli berkata, adalah jahat untuk menuduhnya menerima sogokan bernilai RM1.7 bilion dari penyelesaian Goldman Sachs. Beliau juga menegaskan tidak pernah membayar Bersatu RM500 juta sebagai komisen.

“Saya adalah penasihat undang-undang PM dan saya telah memberikan layanan profesional dan jujur ​​saya,” kata Rosli dalam laporannya yang dibuat di balai polis Kota Damansara semalam.

Beliau mendesak polis menyiasat tuduhan itu secara menyeluruh.

Pada Jun 2020, beberapa bulan setelah Perikatan Nasional mengambil alih Putrajaya, Rosli dilantik sebagai pengarah syarikat pelaburan berkaitan kerajaan Permodalan Nasional Bhd (PNB).

Pada April tahun lalu, beliau menyumbang RM150,000 kepada dana bantuan Covid-19 Muhyiddin. – 24 Mac, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen