Kerajaan perpaduan gagal kekang ekstremisme agama, kata Wan Ji


Alfian Z.M. Tahir

Pendakwah bebas Wan Ji Wan Hussin baru sahaja menamatkan hukuman penjara sembilan bulan kerana menghina Sultan Selangor. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 April, 2024.

PENTADBIRAN Anwar Ibrahim tidak dapat mengekang polarisasi agama yang semakin meluas di negara ini kerana pemimpin dalam kerajaan tidak bersedia untuk menangani perkara itu, kata pendakwah bebas Wan Ji Wan Hussin.

Wan Ji yang baru sahaja menamatkan hukuman penjara sembilan bulan kerana menghina Sultan Selangor menyifatkan kerajaan tidak tahu bagaimana untuk menentang naratif agama tertentu yang dimainkan oleh kumpulan Islam sayap kanan khususnya PAS.

Beliau berkata kerajaan Anwar terlalu bergantung kepada undang-undang termasuk undang-undang zalim seperti Akta Hasutan untuk memerangi ekstremisme.

Pendakwah bebas berusia 42 tahun itu berkata adalah tidak produktif untuk menggunakan undang-undang sedia ada semata-mata untuk memerangi ekstremisme kerana terdapat cara lain untuk memerangi kepercayaan itu.

“Kerajaan bergantung sepenuhnya kepada undang-undang tetapi ada cara lain seperti pendidikan, kesedaran media dan menggunakan institusi agama kerajaan.

“Saya boleh katakan kerajaan gagal sepenuhnya dalam perkara ini kerana tidak ada seorang pun dalam Kabinet Anwar yang tampil dengan alternatif lain selain menggunakan undang-undang untuk memerangi ekstremisme.

“Apa yang Kementerian Pendidikan buat? Apa yang Kementerian Komunikasi buat? Apa yang Kementerian Hal Ehwal Agama buat? Saya tidak nampak sebarang program diperkenalkan,” katanya dalam temu bual dengan The Malaysian Insight.

Bulan lalu Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na’im Mokhtar mengakui kebangkitan fahaman Khawarij dan Takfiri di negara ini semakin membimbangkan.

“Kami giat memantau syiar Islam, mengadakan kuliah dan kelas agama di tempat awam seperti masjid dan surau serta di media sosial bagi menggalakkan perpaduan dan mengelakkan penyelewengan daripada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah,” katanya.

Ideologi Khawarij melibatkan mengutuk mana-mana kerajaan yang dianggap sebagai “menindas” manakala fahaman Takfiri melibatkan mudah menuduh orang lain murtad.

Menjawab ucapan Dewan Rakyat Na’im, Wan Ji membidas menteri berkenaan kerana minatnya memantau kuliah dan kelas.

“Jika ini cara pemikirannya, maka kerajaan tidak boleh menang hujah ini. Anda hanya menindas pembangkang. Memantau ajaran atau kuliah Islam bukanlah cara untuk menentang pemikiran ekstremis. Anda hanya membiarkan mereka berkembang.

“Menteri kena buat strategi tapi setakat ini dia tak buat apa-apa. PM sendiri ada jemput ulama Islam berceramah tapi di mana mereka bercakap? Mereka bercakap di rumah PM.

“Pengundi tidak ada, mereka di luar bandar, masih mendengar kata-kata ustaz sayap kanan mereka,” kata pendakwah kelahiran Kelantan itu.

Untuk rekod Wan Ji adalah ahli PKR. Sebelum ini beliau adalah AJK sayap Ulama PAS Selangor.

Beliau juga merupakan penasihat hal ehwal Islam Lim Guan Eng semasa beliau menjadi ketua menteri Pulau Pinang.

September lalu Mahkamah Rayuan memerintahkan Wan Ji menjalani hukuman penjara sembilan bulan kerana menyiarkan kenyataan menyinggung dan menghina Sultan Selangor menerusi Facebook 11 tahun lalu.

Ini susulan keputusan sebulat suara oleh panel tiga hakim diketuai Hadhariah Syed Ismail untuk mengembalikan semula keputusan Mahkamah Sesyen Shah Alam pada 9 April 2018, menjatuhkan hukuman penjara sembilan bulan terhadap Wan Ji atas kesalahan itu dan menolak rayuannya terhadap sabitan itu.

Pada Januari Wan Ji dibebaskan dari penjara Kajang di bawah program Pembebasan Banduan Berlesen yang membolehkan banduan tinggal di luar penjara walaupun pergerakan terhad dan keperluan untuk mendapatkan kelulusan untuk menjalankan sebarang aktiviti.

Faktor PAS

Bercakap lebih lanjut Wan Ji berkata Anwar sebagai perdana menteri tidak mampu menghasilkan naratif untuk menutup PAS.

Tambahnya orang kepercayaan rapat Anwar yang ramai kebanyakannya dari Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) juga kalah dalam perjuangan menentang PAS.

“Fahmi Fadzil sebagai menteri komunikasi hanya menindas orang lain, Anwar sendiri tidak mampu menangani isu itu, Kementerian Hal Ehwal Agama yang ramai ahli Abim tidak berbuat apa-apa. Pada dasarnya mereka tidak bersedia untuk ini.

“Jadi mengapa mereka diberi jawatan dalam kerajaan? Bagi saya mereka hanya ada untuk “ghanimah” (harta perang yang diperoleh daripada musuh). Itu sahaja yang mereka mahukan,” kata Wan Ji.

Sementara itu, Wan Ji mengakui PAS turut berkongsi tanggungjawab yang sama untuk menghentikan indoktrinasi melampau.

Beliau menggesa pemimpin PAS supaya lebih bertanggungjawab dalam ucapan politik mereka.

“PAS juga harus dipersalahkan atas kebangkitan ekstremisme. Mereka perlu bertenang, tidak menyentuh atau mempermainkan isu perkauman dan agama yang boleh menyebabkan ketidakharmonian.

“Semasa PAS dalam kerajaan, kita lihat mereka tidak mempergunakan kaum dan agama tetapi apabila mereka menjadi pembangkang sekarang, mereka menggunakan ini tanpa memikirkan akibatnya,” katanya.

Wan Ji berkata beliau meluahkan fikirannya dengan beberapa pemimpin berpangkat tinggi yang ditemuinya selepas dibebaskan.

“Saya bertemu dengan beberapa daripada mereka. Kami bertemu dan bercakap tentang masa saya di penjara. Saya memberitahu mereka apa yang saya baca di penjara dan saya mempunyai perspektif berbeza selepas membaca buku-buku itu.

“Saya memberi cadangan dan idea tetapi terpulang kepada mereka untuk mengambilnya. Saya juga berjumpa dengan ahli pembangkang yang masih berkawan dengan saya,” katanya lagi. – 30 April, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen