Tengku Zafrul patut bincang sebelum letak jawatan, kata Umno Selangor


Tengku Zafrul Abdul Aziz mengumumkan peletakan jawatannya sebagai bendahari Umno Selangor di media sosial Facebook semalam. – Gambar Facebook, 2 April, 2024.

PENGUMUMAN Tengku Zafrul Abdul Aziz di media sosial semalam mengenai peletakan jawatan beliau sebagai bendahari Umno Selangor dengan serta-merta mengejutkan cawangan negeri itu.

Ketua Penerangan Umno negeri, Mohd Zaidi Md Zain, lebih terkejut dengan alasan yang diberikan oleh menteri pelaburan, perdagangan, dan industri itu untuk meletakkan jawatan.

“Saya terkejut dengan peletakan jawatan Tengku Zafrul yang diumumkan melalui media sosial.

“Beliau sepatutnya berbincang (mengenai peletakan jawatan) atau menulis surat rasmi kepada Ketua Umno Selangor, Megat Zulkarnain Omardin sebelum meluahkan rasa tidak puas hatinya.

“Sebarang masalah dalaman berkaitan dengan Umno Selangor boleh diselesaikan melalui perbincangan dan rundingan,” kata Zaidi dalam kenyataannya hari ini.

Dalam pengumuman mengejut semalam, Tengku Zafrul berkata usaha cawangan negeri untuk menghidupkan semula parti itu hambar dan tidak seiring dengan tema kepimpinan parti.

“Saya melihat sendiri bagaimana Presiden Umno Ahmad ahid Hamidi dan kepimpinan nasional tidak henti merangka jalan kebangkitan parti di peringkat pusat. 

“Namun, sejauh mana hebat perencanaan pusat, yang melaksana ada di negeri dan ke bawah. Saya tak mampu mengulas buat negeri lain, tetapi untuk negeri saya Selangor, pelaksanaan itu hambar malah ada ketika tidak sehaluan dengan tema di pusat,” katanya di Facebook.

Bagaimanapun, beliau akan terus menjadi ketua Bahagian Kota Raja Umno dan sebagai ahli Majlis Tertinggi yang dilantik.

Zaidi memberi respons hari ini dengan mengatakan dakwaan Tengku Zafrul tidak benar, yang menyatakan ia tuduhan tanpa asas tanpa mendapatkan maklumat lengkap dari kepimpinan Umno Selangor.

Beliau berkata ketua negeri Megat Zulkarnanin juga adalah setiausaha politik kepada timbalan perdana menteri yang juga presiden Umno.

“Oleh itu, tentu saja, semua tindakan dan keputusan beliau (Megat Zulkarnain) akan sejajar dengan pendirian presiden parti.

“Semuanya baik-baik saja dengan Umno Selangor dan tiada krisis dalaman. Megat Zulkarnanin mendapat sokongan kukuh daripada semua ketua bahagian dan cawangan,” tambah Zaidi.

Beliau juga mendakwa Tengku Zafrul selalu tidak hadir dalam mesyuarat Umno Selangor, yang membolehkan beliau membangkitkan semua isu.

“Setidak-tidaknya beliau boleh berbincang dengan Megat Zulkarnain kerana mereka sering bertemu dalam majlis lain.

“Kita mesti menyiasat perkara ini (peletakan jawatan Zafrul) kerana beliau mungkin terpengaruh atau dihasut oleh pihak ketiga,” kata Zaidi.

Zafrul dilantik sebagai bendahari Umno Selangor pada April 2023. – 2 April, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen