Jangan sebar berita palsu, Fahmi beri amaran


Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil kecam pihak yang menyebarkan berita palsu dan fitnah di media sosial. – Gambar Facebook, 10 Januari, 2024.

MENTERI Komunikasi Fahmi Fadzil hari ini berkata rakyat diingatkan tidak menyebarkan berita palsu atau fitnah di media sosial.

Fahmi berkata demikian berikutan khabar angin Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah tidak menerima menghadap Perdana Menteri Anwar Ibrahim semalam dan Perikatan Nasional (PN) membayar rasuah RM1 bilion kepada ahli Parlimen untuk menjatuhkan kerajaan persekutuan.

“Saya rasa Menteri Dalam Negeri (Saifuddin Nasution Ismail) akan bercakap mengenai perkara ini (dakwaan rasuah) dalam sidang medianya nanti, tetapi terdapat beberapa laporan polis berhubung perkara ini yang meminta polis menyiasat.

“Tuduhan, sebagai contoh, yang tular di media sosial semalam bahawa perdana menteri sebenarnya tidak menghadap Yang di-Pertuan Agong dilakukan oleh cybertroopers yang membuat dakwaan liar.

“Saya ingin nyatakan di sini bahawa saya bersama Agong serta Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan (Nga Kor Ming) dan Menteri Kerja Raya (Alexander Nanta Linggi) semasa istiadat pengurniaan.

“Tuanku di Malaysia. Mereka banyak perkara lain, jadi tuduhan seperti ini perlu dihentikan,” kata Fahmi kepada pemberita hari ini.

Setiausaha politik Anwar, Azman Abidin menggesa siasatan terhadap dakwaan seorang pemimpin PN terlibat menawarkan rasuah kepada tokoh berpengaruh dan ahli Parlimen untuk menjatuhkan kerajaan perpaduan.

Dakwaan itu, yang disiarkan di blog, berkata pemimpin PN, yang merupakan ahli Parlimen memperuntukkan kira-kira RM1 bilion dana untuk merasuah ahli Parlimen kerajaan agar menarik balik sokongan mereka daripada perdana menteri.

Bersatu menafikan dakwaan tersebut. – 10 Januari, 2024.

MENYUSUL



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen