Nancy Shukri bantu bawa pulang gadis Sarawak yang meninggal dunia di Korea


Desmond Davidson

Abdullah Mat, 64, bapa kepada Nur Haslinda Abdullah yang meninggal dunia di Hospital Cheonju pada 26 Disember lalu. – Foto ihsan pejabat Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Nancy Shukri.

KELUARGA rakyat Malaysia kelahiran Sarawak yang meninggal dunia di Korea Selatan lega selepas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Nancy Shukri akan membantu dalam urusan penghantaran pulang jenazah anak perempuan mereka.

Ahli Parlimen Santubong itu akan membiayai kos penghantaran pulang dan mengeluarkan kira-kira RM31,000 sebagai bayaran pendahuluan untuk menampung kos hospital di Korea Selatan. Beliau juga membantu mempercepatkan urusan pengebumian.

Pejabat Nancy berkata wang itu diserahkan kepada Kementerian Luar Negeri dan jenazah Haslinda dijangka tiba di rumah pada 4 Januari untuk dikebumikan di kampung halamannya di Kampung Sejingkat, kira-kira 22km dari Kuching.

Nancy berkata beliau membuat bayaran pendahuluan kerana sebarang kelewatan boleh meningkatkan kos penghantaran pulang.

Sumbangan kepada keluarga Haslinda daripada ahli keluarga dan orang ramai yang bermurah hati hanya mencecah RM50,000 tidak mencukupi untuk menampung kos penghantaran pulang.

“Doa kami dimakbulkan,” kata bapa Haslinda, Abdullah Mat, 64, selepas diberitahu oleh pegawai Kedutaan Malaysia di Seoul bahawa jenazah anak perempuannya akan dihantar pulang untuk dikebumikan.

Disebabkan kos membawa pulang jenazah yang tinggi, mereka sekeluarga pasrah untuk mengebumikan anak perempuan mereka di Korea Selatan.

Abdullah dilaporkan menandatangani kebenaran memberi kebenaran kedutaan untuk mengebumikannya di sana.

Haslinda, anak keempat daripada enam beradik meninggal dunia ketika dikejarkan ke Hospital Cheongju.

Dia dipercayai mengalami serangan jantung.

Haslinda menjalani pembedahan jantung berlubang kira-kira 10 tahun lalu dan mengadu kepada abangnya Abdul Hafiz Abdullah tentang kesihatannya sebelum dia meninggal dunia.

Mayatnya akan ditahan di Hospital Cheongju sehingga diterbangkan pulang. – 28 Disember 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen