SKS Airways nafi hadapi masalah kewangan


Ravin Palanisamy

SKS Airways menafikan laporan mereka berdepan masalah kewangan dan berkata syarikat penerbangan itu sedang mencari pelabur serta merancang untuk membeli 20 pesawat tambahan. – Gambar X, 23 November, 2023.

SKS Airways menafikan laporan mereka berdepan masalah kewangan dan berkata syarikat penerbangan itu sedang mencari pelabur serta merancang untuk membeli 20 pesawat tambahan selain daripada 10 pesawat yang ditempah.

“Kami ingin meyakinkan semua pihak berkepentingan bahawa SKS Airways berada di landasan yang betul dan kekal komited untuk merealisasikan fasa pertumbuhan seterusnya,” kata syarikat penerbangan itu dalam satu kenyataan hari ini.

Syarikat penerbangan itu berkata lawatan Yang di-Pertuan Agong baru-baru ini dalam merasmikan hangar baharu yang diubah suai di Lapangan Terbang Subang menggariskan komitmen mereka.

“Kemudahan baharu berkeluasan hampir 46,000 kaki persegi itu akan menyediakan ruang simpanan yang mencukupi untuk alat ganti pesawat, alatan dan peralatan serta ruang pejabat.

“Ini menekankan kesediaan SKS Airways untuk fasa pertumbuhan seterusnya, bertentangan dengan spekulasi media dalam beberapa hari lepas,” katanya.

Syarikat penerbangan itu menafikan sekeras-kerasnya spekulasi itu dan mengatakan ia dilakukan dengan niat yang tidak baik.

“Kebelakangan ini ada beberapa artikel melaporkan SKS Airways sedang mencari pembiayaan daripada pelbagai pihak untuk membayar komitmen 10 pesawat Embraer E-195-E2.

“Tuntutan ini secara mutlak palsu. Bayaran untuk mendapatkan 10 pesawat dibayar sepenuhnya kepada pemberi pajak kami, Azzora Aviation Holdings.

“Bayaran seterusnya perlu dibayar apabila pesawat dihantar.

“Kami menguruskan kewajipan kewangan kami dengan tekun memastikan semua pembayaran dibuat tepat pada masanya dan mengikut komitmen kami. Kami tidak mempunyai sebarang hutang tertunggak dan kami mengambil berat untuk memastikan semua pekerja kami dibayar sepenuhnya dan dijaga dengan baik tanpa sebarang pengecualian,” katanya.

SKS Airways berkata ia sememangnya sedang mencari pelabur strategik untuk Fasa Dua pelan pertumbuhan mereka dengan tambahan 20 pesawat selain daripada 10 yang sedia ada sekarang.

“Pesawat tambahan ini akan memainkan peranan penting dalam pertumbuhan berterusan kami apabila Pelan Penjanaan Semula Lapangan Terbang Subang kerajaan selesai.

“Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa semasa kami bergerak ke hadapan, kami sedang mencari pelabur dengan sumbangan strategik untuk membantu syarikat berkembang lebih jauh.

“Kami percaya bekerjasama dengan pelabur yang berkongsi visi kami dan boleh memberikan sumbangan strategik akan memainkan peranan penting dalam kejayaan jangka panjang kami,” katanya.

Syarikat penerbangan itu berkata pada Oktober Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) menyatakan sokongannya untuk memastikan operasi jet SKS Airways di Lapangan Terbang Subang pada 2024 berjalan lancar dan berjaya.

“MAHB mengakui garis masa yang dikemukakan oleh SKS Airways adalah sejajar dengan penyiapan keseluruhan projek pengubahsuaian Lapangan Terbang Subang tahun depan.

“Sokongan daripada MAHB ini merupakan pencapaian penting bagi SKS Airways kerana ia mengesahkan visi dan pelan strategik kami untuk Lapangan Terbang Subang.

“Dengan sokongan MAHB kami yakin dengan keupayaan kami untuk mewujudkan kehadiran yang kukuh di Lapangan Terbang Subang, menyumbang kepada transformasinya menjadi hab penerbangan yang berkembang maju dan lapangan terbang bandar utama Malaysia,” katanya dalam kenyataan itu.

Sementara itu SKS Airways juga berkata untuk mempercepatkan potensi dan pertumbuhan penuh sebagai syarikat penerbangan serantau terkemuka yang memberikan pertumbuhan jangka panjang dan nilai untuk semua pemegang saham kami, kepimpinan syarikat penerbangan itu diamanahkan kepada Pengarah Eksekutif dan Pengurus Bertanggungjawab Rohman Ahmad.

Tambahnya beliau akan terus mengemudi SKS Airways ke arah fasa pertumbuhan seterusnya. – 23 November, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen