8.5 juta dos vaksin tamat tempoh bernilai RM505 juta, menurut PAC


Ravin Palanisamy

Sebanyak 8.5 juta dos vaksin tamat tempoh setakat 15 Jun 2023 bernilai RM505 juta. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Oktober, 2023.

KADAR pengambilan suntikan imunisasi Covid-19 yang rendah, terutamanya suntikan dos penggalak, antara punca kira-kira 8.5 juta dos vaksin tamat tempoh, kata Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Parlimen.

Menurut Laporan PAC, pilihan yang diberikan untuk mengambil suntikan dos penggalak secara sukarela dan kebimbangan terhadap kesan sampingan vaksin akibat penyebaran maklumat salah adalah antara punca kadar pengambilan yang rendah.

“Satu lagi sebab untuk lebihan vaksin adalah kerana vaksin tidak dihantar mengikut jadual berikutan permintaan global yang tinggi,” kata laporan itu.

8.5 juta dos vaksin tamat tempoh setakat 15 Jun 2023 bernilai RM505 juta.

Pengerusi PAC Mas Ermieyati Samsudin dalam sidang media hari ini mengumumkan laporan lengkap pengurusan pandemik Covid-19 Kementerian Kesihatan berhubung isu vaksin tamat tempoh, kerosakan ventilator dan lebihan alat pelindung diri (PPE) telah dimuat naik di laman web Parlimen.

Sementara itu laporan PAC juga mendapati tiada perjanjian kontrak untuk pembelian 136 ventilator yang dibuat melalui Pharmaniaga Logistics Sdn Bhd (PLSB).

Walaupun PLSB kurang pengalaman dan kepakaran dalam mendapatkan peralatan perubatan seperti ventilator, firma itu diarahkan untuk membuat bayaran pendahuluan untuk ventilator kerana “hubungan sedia ada dengan kementerian kesihatan”.

Menurut laporan itu, perolehan ventilator dilakukan menggunakan WhatsApp dan bukannya prosedur standard.

“Ini dilakukan kerana mendesak dan kerana kekangan yang disebabkan oleh penutupan.

“Ini secara berkesan menghalang kerajaan daripada memulakan tindakan undang-undang untuk memulihkan kerugian daripada 104 alat pengudaraan yang rosak yang diterima oleh kementerian kesihatan pada 2020,” tambahnya.

Jawatankuasa itu juga mendapati terdapat percanggahan dalam maklumat yang diberikan oleh kementerian kesihatan dan Pharmaniaga Logistics mengenai jaminan untuk 136 unit ventilator.

Laporan itu juga mendapati terdapat lebihan bekalan peralatan pelindung diri di mana kira-kira 850,000 penutup but bernilai hampir RM1 juta akan mencapai tarikh luputnya menjelang akhir 2024. – 30 Oktober, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen