Petisyen gesa Minggu Solidariti Palestin dihenti dilancar


Ravin Palanisamy

Petisyen yang digerakkan Global Human Rights Federation (GHRF) itu dilancarkan pada jam 10.30 pagi tadi, bertajuk “Selamatkan Sistem Pendidikan Kita”. – Gambar The Malaysian Insight, 28 Oktober, 2023.

SATU petisyen dalam talian dilancar bagi mendesak kerajaan untuk menjauhkan konflik antarabangsa, konflik dan perang Timur Tengah, ketegangan kaum dan agama dari sekolah dan institusi pendidikan.

Petisyen yang digerakkan oleh Global Human Rights Federation (GHRF) itu dilancarkan pada jam 10.30 pagi tadi, dengan tajuk “Selamatkan Sistem Pendidikan Kita”.

Ia berlaku menjelang Minggu Solidariti Palestin yang dijadualkan bermula esok di sekolah dan institusi pendidikan di bawah bidang kuasa Kementerian Pendidikan.

“Sekolah dan institusi pendidikan kita adalah lapangan berkecuali di mana penekanan diberikan kepada pendidikan berkualiti berlandaskan hak asasi dan menghormati kepelbagaian.

“Kami memandang berat kepada tindakan mengheret kanak-kanak sekolah ke dalam dunia protes orang dewasa global dan tidak membawa minda kanak-kanak ke dalam krisis timur tengah atau krisis antarabangsa atau perang,” kata Presiden GHRF S. Shashi Kumar kepada The Malaysian Insight.

Petisyen itu secara kolektif dilancarkan oleh 21 kumpulan sivil awam termasuk dari Sabah dan Sarawak.

Awal minggu ini, Kementerian Pendidikan mengumumkan ia akan melancarkan Minggu Solidariti Palestin bermula 29 Oktober hingga 3 November di semua sekolah dan institut latihan perguruan di bawah bidang kuasanya. – 28 Oktober, 2023.

Berita penuh di sini. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen