Empangan Bakun dalam keadaan baik, kata pengendali


Desmond Davidson

Empangan Bakun berada dalam keadaan baik dan selamat, kata pengendalinya Sarawak Energy Bhd hari ini.

Menurutnya pada pemeriksaan keselamatan terakhir empangan yang dijalankan pada Oktober 2022, empangan Bakun didapati “berada dalam keadaan baik”.

Jaminan itu dibuat selepas Pasukan Flying Squad Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim semalam melaporkan lapan empangan di negara ini, termasuk Bakun, “rosak dan boleh menimbulkan ancaman kepada penduduk dan harta benda”.

SEB menyatakan Pasukan Flying Squad dalam pembentangan akhirnya mendapati empangan itu berada dalam keadaan baik dan selamat.

Tujuh lagi empangan ialah Muda dan Ahning di Kedah, Jor dan Mahang di Perak, empangan Sultan Abu Bakar di Pahang, Babagon di Sabah dan Kenyir di Terengganu.

Kementerian NRECC berkata, pemeriksaan mendapati terdapat pembentukan mendapan tinggi di dalam takungan, kerosakan instrumentasi dan peralatan kawalan air, resapan, kerosakan integriti struktur konkrit, hakisan tanah dan tanda-tanda runtuh.

Menjawab laporan itu, Sarawak Energy dalam satu kenyataan berkata pembentukan mendapan dalam takungan Bakun, empangan konkrit kedua tertinggi di dunia dan kapasiti penjanaan 2,400 megawatt (MW) elektrik, “direka bentuk untuk menahan pemendapan sehingga 1,000 tahun”.

Mengenai syarat instrumentasi, SEB menyatakan ulasan oleh juruaudit telah ditangani.

Mengenai resapan di empangan, ia menyatakan tahap itu adalah “normal dan dalam kawalan” dan “kecacatan kecil yang ditonjolkan dalam audit tidak menjejaskan kestabilan struktur”.

Bagaimanapun, ia menyatakan bahawa kecacatan kecil telah diperbaiki.– 3 Oktober, 2023.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen