Sweden dapatkan bantuan tentera tangani keganasan berkumpulan


Sweden bergelut dengan jenayah berkumpulan yang berleluasa selama bertahun-tahun dan kini mengambil langkah melibatkan pihak tentera untuk menanganinya. – Gambar AFP, 30 September, 2023.

TENTERA di Sweden mungkin dipanggil untuk membantu mengurangkan keganasan berkumpulan yang semakin meningkat, mengikut rancangan yang diumumkan oleh Perdana Menteri Ulf Kristersson, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Sebanyak 11 orang ditembak mati bulan ini, termasuk orang awam. Selain itu, seorang wanita muda turut terbunuh dalam letupan pada Khamis.

Kristersson berkata beliau akan bertemu dengan Ketua Polis Negara Anders Thornberg dan Panglima Tentera Micael Byden pada Jumaat untuk melihat bagaimana angkatan bersenjata boleh membantu polis dalam usaha mereka memerangi jenayah berkumpulan itu.

“Kami akan memburu kumpulan tersebut dan kami akan mengalahkan mereka,” kata perdana menteri konservatif tersebut pada Khamis malam.

“Kami akan membawa kumpulan itu ke muka keadilan. Jika mereka adalah warganegara Sweden, mereka akan dipenjarakan dengan hukuman penjara yang sangat panjang. Jika mereka adalah warganegara asing, mereka akan diusir.”

Sweden bergelut dengan jenayah berkumpulan yang berleluasa selama bertahun-tahun.

Bulan ini, keganasan meningkat sekali lagi, yang dikaitkan sebahagiannya dengan konflik yang disyaki dalam rangkaian jenayah Foxtrot.

Kristersson menyalahkan kenaifan politik selama bertahun-tahun atas situasi dramatik itu.

“Dasar imigresen yang tidak bertanggungjawab dan integrasi yang gagal telah membawa kami ke sini.”

Pengecualian dan persamaan masyarakat menyediakan tempat pembiakan untuk kumpulan penjenayah, katanya.

“Di sana mereka boleh merekrut kanak-kanak dan melatih pembunuh masa depan.”

Undang-undang Sweden tidak direka untuk “peperangan berkumpulan,” katanya.

Kerajaannya kini mengubah ini, kata Kristersson, baik di peringkat imigresen mahupun dasar kehakiman.

Sebagai contoh, beliau menunjukkan pembinaan penjara belia baharu untuk mengasingkan penjenayah muda daripada penjenayah dewasa. 

Usaha sedang dijalankan untuk memastikan semua kanak-kanak belajar bahasa Sweden, tambahnya. – Bernama, 30 September, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen