Loji pemprosesan gas masam Bintulu dijangka beroperasi 2026 


Desmond Davidson

Premier Sarawak Abang Johari Openg (tengah), bersama Pengerusi Negara Shell Malaysia Siti Sulaiman (dua dari kiri) dan Naib Canselor Unimas Mohamad Kadim (dua dari kanan), memeterai perjanjian dalam pelbagai projek penyelidikan biodiversiti. – Gambar edaran Unit Komunikasi Awam Sarawak, 21 September 2023.

LOJI pemprosesan gas terbaharu Sarawak, loji sistem pemindahan gas masam bersepadu Rosmari-Marjoram oleh Sarawak Shell Bhd (SSB) di Bintulu dijangka beroperasi pada 2026.

Projek itu dijangka dapat menghasilkan kira-kira 800 juta kaki padu standard gas sehari.

Shell tidak akan mendedahkan kos sebenar projek itu tetapi Premier Abang Johari Openg memberitahu media kosnya adalah dalam lingkungan AS$10 bilion (RM47 bilion).

Beliau melakukan pecah tanah untuk loji itu hari ini.

Loji itu, yang terletak di taman perindustrian petrokimia Sarawak Economic Development Corporation (SEDC) di Tanjung Kidurong, akan memproses ‘gas masam’ dari medan gas Rosmari-Marjoram - ditemui pada 2014 - kira-kira 220 km dari pantai Bintulu.

Gas masam ialah istilah yang digunakan untuk menggambarkan gas asli yang mengandungi kepekatan ketara gas hidrogen sulfida (H2S).

Hidrogen sulfida ialah gas tidak berwarna dan mudah terbakar dengan bau telur busuk yang tersendiri dan oleh itu ia dipanggil ‘masam’ kerana kehadiran bau sulfur dan tidak menyenangkan ini.

SSB, sebagai pengendali, memegang 80% kepentingan ekuiti dalam projek itu dengan Petronas Carigali Sdn Bhd (PCSB) memegang baki 20%.

Gas yang diproses itu akan dibekalkan ke loji gas asli cecair (LNG) Petronas berhampiran.

Loji gas itu menandakan projek darat terbesar SSB di Sarawak sejak pembinaan Terminal Minyak Mentah Bintulu (BCOT) dan Kemudahan Bersepadu Bintulu (BIF) pada akhir 1970-an.

Projek Rosmari-Marjoram terdiri daripada kemudahan dasar laut dalam, platform luar pesisir yang dikendalikan dari jauh, dan loji gas darat.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen