Keputusan PRK petunjuk prestasi Anwar, kata aktivis Reformasi


Ravin Palanisamy

Keputusan Pilihan Raya Kecil Parlimen Pulai dan DUN Simpang Jeram akan jadi penunjuk penerimaan rakyat terhadap Kerajaan Perpaduan Pakatan Harapan dan Barisan Nasional.

KEPUTUSAN PRK Pulai dan Simpang Jeram akan menjadi penunjuk penerimaan orang ramai terhadap prestasi kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim sekarang, kata Abdul Razak Ismail.

Bekas setiausaha Otai Reformasi itu berkata kerajaan perpaduan Pakatan Harapan (PH)-Barisan Nasional (BN) mesti mampu meraih kemenangan selesa di kedua-dua kerusi yang merupakan kubu kuat Amanah.

Beliau bagaimanapun berkata sebarang perubahan dalam keputusan akan menjadi peringatan bahawa pengundi menolak kerajaan perpaduan.

“Kerusi-kerusi ini sepatutnya menjadi kubu kuat Amanah tetapi jika terdapat sebarang perubahan, walaupun kepada majoriti atau peratusan keluar mengundi, maka ia bermakna pengundi menghukum kerajaan perpaduan atas apa yang mereka lakukan,” kata Razak kepada The Malaysian Insight, merujuk kepada permohonan Pejabat Peguam Negara (AGC) untuk membebaskan Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi dalam kes rasuah Yayasan Akalbudi.

Pada Isnin, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan Zahid dilepaskan tanpa dibebaskan (DNAA) daripada kesemua 47 pertuduhan rasuah, pecah amanah jenayah dan pengubahan wang haram membabitkan dana Yayasan Akalbudi.

Ini selepas mahkamah yang sama memutuskan pada Januari bahawa pihak pendakwaan telah membuktikan kes prima facie terhadap Zahid.

Hakim Collin Lawrence Sequerah ketika itu berkata pihak pendakwaan, yang telah memanggil 99 saksi, telah membuktikan kes prima facie terhadap Zahid.

“Sekiranya isu ini dimainkan dengan baik (semasa berkempen), Perikatan Nasional (PN) mempunyai peluang untuk mengambil kesempatan daripada keadaan itu,” kata Razak.

“Jika mereka (PH) kehilangan kerusi, maka sudah pasti itu akan menjadi referendum selepas apa yang berlaku dalam kes Zahid.”

PRK Pulai dan Simpang Jeram, yang akan diadakan hari ini, dicetuskan oleh kematian timbalan presiden Amanah Salahuddin Ayub pada 23 Julai lalu.

Pada pilihan raya umum tahun lepas, Salahuddin memenangi kerusi Parlimen Pulai dengan majoriti 33,174 undi dalam pertembungan tiga penjuru, menewaskan calon BN Nur Jazlan Mohamed dan Perikatan Nasional (PN) Loh Kah Yong. Hampir 71% daripada 165,313 pengundi berdaftar keluar untuk membuang undi.

Di Simpang Jeram, Salahuddin memenangi pertandingan empat penjuru dengan 2,399 undi, yang mana hanya hampir 22,000 daripada 40,000 pengundi berdaftar keluar mengundi.

Kedua-dua kerusi itu akan menyaksikan pertandingan tiga penjuru, membabitkan calon PH, PN dan Bebas.

Sambil membidas Anwar, Razak berkata Anwar mula membelakangkan agenda reformasi, yang pernah diperjuangkan oleh parti ahli Parlimen Tambun, PKR, sejak beliau melantik Zahid sebagai timbalan perdana menteri.

Beliau berkata Anwar kini sanggup berundur dengan janji reformasinya hanya untuk berkuasa.

“Hanya kerana mahu menawan dan mengekalkan sokongan 26 Ahli Parlimen daripada Umno, kamu mengorbankan prinsip dan prinsip parti (PKR) yang memperjuangkan reformasi.

“Jadi, jelas sekali, kerajaan Anwar berundur kepada agenda reformasi.

“Anwar bercakap tentang anti-rasuah, tadbir urus yang baik dan banyak lagi, tetapi akhirnya kita dapat keputusan seperti ini (DNAA Zahid).

“Bagaimanakah pihak peguam negara boleh meminta untuk menarik balik pertuduhan apabila kes prima facie diwujudkan? Ia sangat pelik,” kata Razak.

Melaksanakan pembaharuan

Kini setelah Zahid diberi DNAA, bekas ahli Parlimen PKR Chua Tian Chang menggesa pentadbiran Anwar untuk meneruskan dan melaksanakan pembaharuan yang dijanjikan.

Lebih dikenali sebagai Tian Chua, bekas naib presiden PKR yang dipecat, berkata adalah penting untuk melaksanakan reformasi sekarang, tanpa berlengah-lengah.

“Kerajaan kini tidak lagi membebankan, kerana tidak ada menterinya yang mempunyai kes mahkamah terhadap mereka.

“Mereka kini perlu meneruskan agenda sebenar mereka, iaitu menyokong pembaharuan. Rakyat akan menilai perkara itu.

Tian Chua berkata Anwar perlu kembali kepada agenda asal.

“Bagaimana kita memisahkan kuasa antara badan kehakiman dan eksekutif? Bagaimana kita mewujudkan institusi yang akan memisahkan agensi antirasuah dengan pejabat politik. Itu lebih penting,” kata aktivis reformasi itu, yang telah berjuang untuk reformasi dengan Anwar sejak 1998, kepada The Malaysian Insight.

Bekas ahli parlimen Batu itu berkata, perkara sebegitu akan terus berlaku selagi tiada pembaharuan dilakukan.

“Semalam kita mengkritik Dr Mahathir (Mohamad). Hari ini, kita mungkin mengkritik Anwar, pada masa hadapan ia adalah orang lain.

“Tetapi isu utamanya, perkara serupa sama ada melalui persepsi atau realiti, akan terus berulang.

“Rakyat akan terus bersuara tetapi sekali lagi tiada apa yang akan berlaku kerana selagi institusi itu tidak direformasi, selagi agensi penguatkuasaan undang-undang digunakan untuk kepentingan politik dan tidak bebas, maka secara persepsi atau realiti, akan wujud. sentiasa menjadi isu,” katanya.

Tian Chua menggesa kerajaan melaksanakan reformasi yang dijanjikan dan menggesa rakyat menuntutnya daripada meminta penjelasan mengenai pembebasan Zahid.

“Rakyat kini sepatutnya menuntut pembaharuan dan bukannya meminta penjelasan.

“Tuntutan sepatutnya adalah untuk meneruskan pembaharuan di mana Jabatan Peguam Negara dan badan kehakiman mesti mempunyai kebebasan mereka,” katanya.– 9 September, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen