Hun Sen dijangka menang pilihan raya Kemboja hari ini


Perdana Menteri Kemboja Hun Sen selesai membuang undi di pusat mengundi di wilayah Kandal pada semasa pilihan raya umum negara itu hari ini. – Gambar AFP, 23 Julai, 2023.

RAKYAT Kemboja akan mengundi hari ini dalam pilihan raya yang menyaksikan pemimpin lama Hun Sen dijangka menang mudah sebelum beliau menyerahkan tampuk pemerintahan kepada anak sulungnya.

Bekas tentera Khmer Rouge berusia 70 tahun itu memerintah sejak 1985 di tidak berdepan pertandingan sebenar dalam pilihan raya ini apabila parti pembangkang diharamkan, calon pencabar terpaksa melarikan diri dan kebebasan bersuara terbantut.

Parti Rakyat Kemboja (CPP) pimpinannya berkemungkinan akan mengekalkan kesemua 125 kerusi di Dewan Rakyat sekali gus memanjangkan cengkamannya terhadap kuasa.

Lebih 9.7 juta penduduk mendaftar mengundi dalam pilihan raya ketujuh sejak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menaja pilihan raya pertama pada 1993 selepas konflik bertahun-tahun termasuk pembunuhan beramai-ramai Khmer Rouge yang menyebabkan negara itu musnah.

Sepanjang 30 tahun yang lalu harapan masyarakat antarabangsa untuk demokrasi berbilang parti di Kemboja hancur disebabkan oleh kuasa besar pemerintahan Hun Sen.

Pemimpin veteran itu berkata beliau akan menyerahkan kuasa kepada anaknya Hun Manet mungkin dalam beberapa minggu akan datang.

Menjelang hari mengundi, gabungan 17 anggota termasuk Rangkaian Pilihan Raya Bebas Asia dan Persekutuan Hak Asasi Manusia Antarabangsa menyifatkan tinjauan itu sebagai kebimbangan yang mendalam.

“Pilihan raya yang akan datang menunjukkan ketiadaan ketara ketelusan, keadilan dan keterangkuman dalam proses pilihan raya,” katanya dalam satu kenyataan semalam. – AFP, 23 Julai, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen