Finland dilantik sebagai presiden Majlis Negara Laut Baltik


Finland menyasarkan untuk menumpukan pada keselamatan menyeluruh, persediaan krisis dan daya tahan sebagai objektif utama selepas dilantik sebagai presiden CBSS. – Gambar Facebook, 2 Julai, 2023.

FINLAND secara rasmi mengambil alih jawatan presiden Majlis Negara Laut Baltik (CBSS) dari Jerman untuk tempoh setahun mulai 1 Julai 2023, Xinhua memetik pengumuman kerajaan Finland pada Sabtu.

Finland menyasarkan untuk menumpukan pada keselamatan menyeluruh, persediaan krisis dan daya tahan sebagai objektif utama, menurut kenyataan itu.

Program presidensi menekankan tiga keutamaan: mencipta kawasan yang selamat dan terjamin, mempromosikan kawasan yang mampan dan sejahtera, serta memupuk identiti serantau.

Bagi memastikan CBSS dapat menangani keadaan yang sering berubah kerajaan Finland menetapkan objektif untuk menyelesaikan dan melaksanakan reformasi yang telah dipersetujui semasa Jerman menjadi presiden.

Ditubuhkan pada 1992, CBSS berfungsi sebagai organisasi antara kerajaan yang mempromosikan kerjasama di kalangan negara-negara di Kawasan Laut Baltik. 

Ahli-ahlinya termasuk negara Nordik, negara Baltik, Jerman, Poland, dan Kesatuan Eropah. – Bernama, 2 Julai, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen