Umno jangan jadi masalah kepada kerajaan perpaduan, kata Mohamad Hasan


Mohd Farhan Darwis

Mohamad Hasan berkata, jika Umno menjadi masalah atau menggagalkan kerajaan perpaduan tiada rakyat akan percaya kepada parti itu lagi. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 7 Jun, 2023.

TIMBALAN Presiden Umno Mohamad Hasan menyeru agar parti itu membuktikan keupayaan mereka dengan memastikan kerajaan perpaduan yang disertai parti itu berjaya mentadbir dengan baik.

Ahli Parlimen Rembau itu berkata, sekiranya Umno menjadi masalah atau menggagalkan kerajaan perpaduan tiada rakyat akan percaya kepada parti itu lagi.

“Justeru, amat penting untuk Umno mempertahankan kerajaan perpaduan ini kerana kita adalah ‘rumus’ yang menjelmakan jawapan kepada kecelaruan politik tanah air pada waktu itu.

“Bayangkan implikasinya kepada Umno jika kita mensia-siakan peluang ini. Jika kita tidak berprestasi dan jika kita pula yang menjadi masalah kepada kerajaan perpaduan.

“Siapa lagi yang akan percaya kepada Umno selepas ini, jika kita gagal menjayakan kerajaan ini,” kata Mohamad.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan sayap-sayap Wanita, Pemuda dan Puteri Umno di Pusat Dagangan Dunia (WTC) Kuala Lumpur malam ini.

Wakil Umno dalam kerajaan perpaduan juga katanya harus menunjukkan prestasi yang baik kerana mereka akan dinilai pada pilihan raya umum akan datang.

“Kita bukan sahaja akan mengecewakan kepercayaan Raja yang kita kasihi. Kita juga akan menjadikan rakyat lebih muak dengan drama politik kita.

“Malah pengundi akan terus menghukum Umno dengan hukuman penolakan yang tidak akan memungkinkan Umno itu bangkit semula.

“Kita tidak punya pilihan. Prestasi kita dalam kerajaan akan menentukan sama ada kita boleh dipercayai ataupun tidak dalam PRU akan datang dan sudah semestinya, menjayakan kerajaan ini sangat penting kepada Umno kerana kita mesti melakukan perkara yang betul untuk tanah air ini,” kata Mohamad.

Menteri pertahanan itu menegaskan, Umno harus menampilkan diri mereka sebagai parti yang mempunyai kepakaran dan kemampuan mentadbir yang boleh dimanfaatkan untuk menjadikan kerajaan dengan 19 parti gabungan itu kerajaan yang cekap, bersih dan amanah.

“Malam ini, saya mahu kita jelas. Mempertahan dan menjayakan kerajaan perpaduan adalah matlamat politik Umno waktu ini,” tegas Mohamad.

Dalam ucapannya, Mohamad turut berkata, anggota parti itu harus sedar, penguasaan Umno semakin menyusut sejak dua pilihan raya umum lalu apabila hanya memenangi 26 kerusi Parlimen daripada 222 kerusi, pada PRU15.

Parti Melayu itu katanya hanya mendapat 11.7% daripada jumlah keseluruhan kerusi Parlimen dengan jumlah undi popular Barisan Nasional (BN) hanyalah 3.65 juta, atau 23% daripada jumlah undi keseluruhan.

“Tidak sampai satu perempat pun daripada jumlah undi keseluruhan, sedangkan BN bertanding di 178 kerusi Parlimen,” katanya.

Sedangkan, lawan politik mereka Perikatan Nasional (PN) pula mendapat 4.7 juta undi atau 30% undi popular dan Pakatan Harapan (PH) pula mendapat 5.93 juta undi atau 38% daripada jumlah kerusi keseluruhan.

Pada PRU15, Umno hanya mendapat 19 kerusi di Semenanjung dan 7 di Sabah, sedangkan Umno adalah parti terbesar di Malaysia, kata Mohamad.

Parti itu juga katanya gagal menarik sokongan pengundi baharu.

“Daripada 5.8 juta pengundi baharu dalam PRU15, kita nampaknya gagal mendapat kepercayaan mereka.

“Tiada peningkatan undi ketara antara jumlah undi BN dalam PRU14 dan PRU15, jumlah undi BN dalam kedua-dua PRU hanya dalam lingkungan 3.5 juta sahaja.

“Ini bermakna kita mencapai tahap ‘plateau’, atau tiada perubahan dan anjakan yang substantif,” katanya.

Pada PRU15 juga, BN tidak menang satu kerusi pun di Perlis, Terengganu, Kelantan, Pulau Pinang, Selangor, Kedah dan Melaka, manakala di Wilayah Persekutuan, Umno hanya menang di satu kawasan sahaja iaitu di Titiwangsa.

“Di Labuan dan Putrajaya, kerusi yang selalunya sangat selamat kepada BN pun kita tewas.

“Kita juga tidak boleh membentuk kerajaan di Pahang dan Perak tanpa kerjasama parti lain.

“Apa makna semua angka ini? Maknanya kita harus menerima dan hidup dengan kenyataan bahawa kita tewas dengan dahsyat,” kata Mohamad.

Beliau sehubungan itu menegaskan Umno perlu sedar diri dan tidak boleh mengambil sikap penafian.

“Kerana itulah, kita tidak boleh mendabik dada. Bercakap dan berhujah dalam penafian, berlagak seolah-olah Umno ini keramat dan tersangat kukuh.

“Sedangkan, kita ditolak oleh rakyat Malaysia dengan kekalahan yang sangat mengesankan.

“Maka, bersandarkan realiti dan kedudukan, bahawa kita sudah tewas, maka kepimpinan Umno melakukan ijtihad politik untuk bersama PH membentuk kerajaan perpaduan,” katanya. – 7 Jun, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen