Umno tidak abai prinsip bila bekerjasama dengan Pakatan, DAP, kata veteran parti


Alfian Z.M. Tahir

UMNO tidak seharusnya dituduh mengkhianati agenda Melayu Islamnya selepas menerima DAP dan Anwar Ibrahim sebagai rakan kongsi apabila parti politik lain sebelum ini bekerjasama dengan kedua-duanya, kata veteran parti dan pemimpin akar umbi.

Mereka berkata jika PAS dan Bersatu boleh bekerjasama dengan DAP semasa mereka dalam Pakatan Rakyat dan Pakatan Harapan, mengapa Umno tidak boleh memilih untuk melakukan perkara yang sama demi kesejahteraan negara.

Setiausaha Persatuan Veteran Umno Mustapha Yaakub berkata naratif Umno “menjual jiwanya” apabila menerima Anwar dan DAP digunakan oleh pembangkang untuk melukis imej buruk parti itu pada pilihan raya negeri (PRN) akan datang.

“Jika kamu mempunyai masalah dengan jiran kamu, isu yang sangat serius tetapi suatu hari nanti, anak kamu mahu berkahwin dengan anak jiran, adakah kamu akan menjemput mereka ke rumah untuk majlis itu?

“Sudah tentu kamu akan melakukannya. Adakah itu bermakna menjual prinsip? Adakah kamu hilang maruah?

“Dewan di bangunan Umno bukan dewan “Melayu”, sesiapa sahaja boleh menyewanya untuk majlis perkahwinan atau untuk sebarang pameran. Cina dan India boleh datang ke dewan.

“Kenapa pula isu perhimpunan agung tahunan (AGM) Umno ini mesti digunakan untuk mengatakan kita sudah melupakan perjuangan Melayu kita.”

“Umno tidak pernah tersasar dari jalan itu dan tidak akan berbuat demikian. Tuduhan ini dicipta oleh musuh dan mereka dalam Umno yang tidak bersetuju dengan kepimpinan sekarang. Biar Anwar dan DAP datang supaya mereka boleh mendengar apa yang pemimpin Umno katakan,” kata Mustapha.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan musuh yang menjadi sekutu, pemimpin DAP akan menghadiri pembukaan perhimpunan agung Umno buat kali pertama sejak pembentukan kerajaan perpaduan tahun lepas.

Setiausaha Agung Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata pemimpin semua parti dalam kerajaan akan menghadiri perhimpunan agung yang akan berlangsung mulai hari ini hingga 10 Jun.

Ketua Pemuda Umno Arau, Syed Atif Syed Abu Bakar senada dengan Mustapha yang mengatakan bahawa Anwar atau DAP tidak pernah menuduh ahli Umno sebagai kafir, tidak seperti PAS.

Beliau mempersoalkan mengapa Umno dan DAP mesti kekal sebagai musuh sedangkan PAS dan Bersatu bekerjasama dengan parti itu dalam membentuk kerajaan negeri Selangor dan kerajaan pusat selepas PRU14. – 7 Jun, 2023.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen