Kerajaan perlu serius cari penyelesaian kesan kecerdasan buatan


Mohd Fudzail Mohd Nor

ChatGPT akan mempunyai kesan yang ketara pada pelbagai medan. – Gambar AFP, 1 Jun 2023.

SEBAGAI graduan sains komputer dan statistik yang sudah lama meninggalkan IT, saya kembali berminat dengan merebaknya Artificial Intelligence (AI). Saya belajar ChatGPT, Data Analysis dan Machine Learning secara online untuk pengetahuan.

Secara terbuka dan terus terang dengan usia hampir 60 tahun mengembalikan semangat untuk belajar dengan generasi muda. Dengan pembelajaran online, tidak perlu ke institusi untuk kembali menjadi pelajar di waktu persaraan.

Saya teringat John Adams pada tahun 1800 berkata: “Saya mesti belajar perang dan politik supaya anak-anak saya bebas belajar perdagangan, pertanian dan praktikal lain, supaya anak-anak mereka boleh belajar melukis, puisi dan perkara-perkara baik yang lain…”

Kemudian anak-anak mereka boleh belajar telefon pintar dan AI, dan bebas mencipta masa depan untuk anak-anak mereka tanpa cabaran, penciptaan, dan tanpa kewujudan yang bermakna.

Saya turut mengikuti perkembangan AI yang laju melalui media dan sosial media sehingga larut malam setiap hari. Perkara yang sering diulang, AI akan menyebabkan kehilangan banyak pekerjaan, dengan pekerja kolar putih paling berisiko.

Saya rasa kerajaan Madani perlu mengambil inisiatif dalam mewujudkan dasar untuk menyokong orang yang kehilangan pekerjaan akibat AI. Sebagai contoh, pendapatan asas sejagat yang memastikan pekerja tidak ketinggalan kerana AI mengganggu pasaran buruh dengan menawarkan pampasan kewangan kepada mereka yang terjejas.

Ini bukan tanpa merit dan sejajar dengan laporan Goldman Sachs baru-baru ini, yang meramalkan peningkatan 7% KDNK global dalam dekad akan datang hasil daripada peningkatan produktiviti daripada AI.

Bagaimanapun, laporan yang sama juga berpendapat bahawa sehingga 300 juta pekerjaan boleh terjejas oleh AI, menyebabkan gangguan serius kepada pasaran buruh.

Akibatnya, sementara ramai yang sedang mempertimbangkan cara untuk mengatasinya, yang lain sedang mempertimbangkan cara untuk menggunakan kemajuan terkini dalam bidang kecerdasan buatan seperti saya. Bagaimanapun, tidak menawarkan penyelesaian yang sama seperti yang dilakukan oleh Elon Musk dan rakan-rakannya.

Maksud saya, daripada mengklik butang berhenti seperti yang dicadangkan Elon Musk, pada bulan Mac, beliau menambah namanya kepada Steve Wozniak dan senarai panjang penandatangan terkenal lain yang mendesak penangguhan dalam AI penyelidikan.

Tawaran utama ialah robot AI yang direka untuk menjadi kawan dan bukannya bantuan semata-mata. Cara mencipta AI ini berbeza daripada idea biasa AI sebagai alat untuk menjadikan sesuatu lebih pantas dan cekap.

Sebaliknya, AI mahu mencari apa yang manusia lakukan yang terbaik dan menjadikannya lebih baik, dengan menggunakan AI.

Saya mula menyenaraikan pekerjaan yang akan dihapuskan oleh ChatGPT:

  • Pekerjaan teknologi (Pengekod, jurutera perisian, penganalisis data)
  • Pekerjaan dalam media (penulisan teknikal, penciptaan kandungan, iklan)
  • Pekerjaan dalam sektor undang-undang (pembantu undang-undang)
  • Penganalisis penyelidikan pasaran
  • Guru
  • Kerjaya kewangan (penasihat kewangan peribadi, penganalisis kewangan)
  • Peniaga
  • Pereka grafik
  • Akauntan
  • Ejen perkhidmatan pelanggan

Seperti yang anda lihat, ChatGPT akan mempunyai kesan yang ketara pada pelbagai medan. Jadi perlu meningkatkan diri sebagai pakar untuk terus bermain, tidak kalah kepada AI.

AI merupakan ancaman utama kepada pekerja kolar putih dan akan mewujudkan sebilangan besar orang yang rugi dalam dekad akan datang.

Selepas sambutan penuh gemilang kepada chatbot perbualan ChatGPT, perniagaan di seluruh institusi tidak sabar-sabar untuk menerima AI dalam proses mereka.

Dengan janji untuk meningkatkan produktiviti, AI boleh memberi kesan kepada 80% pekerjaan di Amerika Syarikat (AS) dan Kesatuan Eropah, kata laporan Goldman Sachs pada Mac tahun ini.

Bagaimana Malaysia? Mungkin sama, dan saya tidak dapat bayangkan anak muda terpaksa meninggalkan pekerjaan dengan menganggur selain masuk ke bidang AI.

Sebilangan besar orang akan sangat tidak berpuas hati, sangat gelisah dengan kehilangan pekerjaan yang akan datang akibat penggunaan AI.

Keupayaan AI, seperti menulis, parafrasa, atau menulis kod, mempunyai kesan yang meluas pada pekerjaan yang ditawarkan hari ini. Pada peringkat awal, teknologi boleh berfungsi sebagai bantuan kepada pekerja, tetapi apabila ia menjadi lebih baik, ia akan digunakan untuk menggantikan manusia.

Kejuruteraan kapal terbang melaporkan tentang bagaimana industri penerbangan telah menerima teknologi untuk mengurangkan bilangan ahli dalam kokpit. Dengan peningkatan AI, industri kini sedang mempertimbangkan satu penerbangan perintis, sesuatu yang bertentangan dengan norma tetapi mengikuti trend selama sedekad.

Syarikat teknologi memberi amaran tentang risiko AI, tetapi menggunakan perkhidmatan chatbot dengan AI menjadi otak untuk diupah adakah perniagaan memerlukan manusia lagi?

Penggunaan AI merentas sektor perindustrian dijangka mempunyai kesan riak yang sama memberi amaran bahawa ia boleh membawa kepada ramai orang yang gelisah dan tidak berpuas hati. Anggaran mencadangkan bahawa sebanyak 300 juta pekerjaan terdedah kepada automasi AI.

Dalam senario sedemikian,  kerajaan Madani perlu mula memikirkan bagaimana mereka akan menyokong pekerjaan yang akan hilang. Salah satu penyelesaian yang berpotensi untuk masalah itu ialah menyediakan pendapatan asas sejagat, sesuatu yang pernah dibincangkan oleh pihak lain dalam industri teknologi sebelum ini. Ini adalah pampasan material dan langkah politik dan ekonomi tentang perbincangan serius yang perlu dimulakan segera.

Saya berpendapat Google jauh mendahului ChatGPT dan akan mendominasi perjuangan untuk membangunkan alatan AI.

Kerajaan mungkin perlu mempertimbangkan untuk memanjangkan pendapatan asas sejagat untuk mengurangkan tamparan bagi pekerja yang kehilangan pekerjaan akibat automasi.

Penggubal dasar perlu meningkatkan dan menyediakan beberapa bentuk bantuan, seperti pendapatan asas sejagat (UBI). Perlu ada pampasan material kerana langkah politik dan ekonomi yang perlu kita bincangkan secara serius.

Pada Mac, Goldman Sachs berhujah generatif AI yang boleh mencipta kandungan yang hampir tidak dapat dibezakan daripada manusia, seperti Midjourney dan ChatGPT, boleh menyebabkan 300 juta pekerja sepenuh masa di seluruh AS dan Eropah kehilangan pekerjaan.

Tidak dinafikan, banyak tugas di tanah kolar putih akan kelihatan sangat berbeza dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang.

Saya berpendapat keputusan mengenai AI tidak boleh diwakilkan kepada pemimpin teknologi yang tidak dipilih dan sistem yang lebih berkuasa hanya dibangunkan sebaik sahaja yakin kesannya akan positif dan risikonya akan terurus.

Sementara itu, CEO OpenAI Sam Altman telah cuba meredakan kebimbangan mengenai produk ChatGPT dan DALL-Enya, dengan alasan ramai orang akan menjadi sangat kaya oleh AI dalam proses. Saya rasa pergolakan sosial dicetuskan oleh mereka yang ditinggalkan.

Berapa ramai orang yang juga boleh menjadi sangat miskin ialah persoalan sebenar yang boleh terbukti meletup - terutamanya untuk dua negara iaitu UK dan AS.

Sekiranya berpuluh juta pekerja sektor pengetahuan atau lebih kehilangan pekerjaan mereka melalui AI generatif, tanpa sebarang rancangan sebenar untuk mengurangkan pukulan itu, pergolakan yang terhasil boleh terbukti mengganggu dengan ketara.

Saya rasa ada sebilangan besar yang kalah yang akan sangat tidak gembira, sangat gelisah.

Pendapatan asas sejagat boleh menjadi penyelesaian yang berpotensi untuk ini kerana akan memberi setiap rakyat pendapatan terjamin tanpa sebarang ikatan.

AI boleh membebaskan orang ramai untuk meneruskan kerja yang lebih kreatif dengan mengimbangi pekerjaan yang hilang.

Saya akan meneruskan usaha untuk mempelajari AI secara serius dan mungkin akan jadi saintis data tertua di kala banyak pekerjaan terhapus! – 1 Jun 2023. 

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen