Prestasi Sukan Sea: Perlu ada keberanian politik hadapi realiti sukar


MENTERI Belia dan Sukan, Hannah Yeoh jelas merupakan bintang yang sedang meningkat naik dalam politik Malaysia.  Beliau melakukan dengan sangat baik sebagai seorang Ahli Parlimen pembangkang, timbalan menteri dan kini sebagai menteri. 

Pemacuan, semangat, kecerdasan dan integritinya jelas tidak boleh dipertikaikan.

Analisis beliau mengenai prestasi buruk Malaysia dalam Sukan Asia Tenggara yang baru berakhir walaupun seharusnya meninggalkan sesuatu yang diingini, di mana beliau mengaitkan prestasi buruk itu disebabkan ketidaktentuan politik dalam negara sejak lima tahun lalu.

Sukan ialah mikrokosmos masyarakat, dan mana-mana kemajuan masyarakat atau kemerosotan kemajuan dalam agregat selalunya boleh dicerminkan dalam budaya sukan negara dan prestasi atletnya.

Ketidakpastian politik jelas merupakan faktor yang menyebabkan standard Malaysia ketinggalan dalam sukan, walaupun bukan yang utama. 

Dasar yang lemah, rasuah dan politik kaum dan agama adalah antara punca Malaysia ketinggalan dalam bidang sukan dan lain-lain. 

Hakikat kita mempunyai komuniti B40 yang berhadapan dengan krisis kos sara hidup yang secara langsung menggambarkan isu serius yang sedang dihadapi oleh negara yang diberkati dengan kekayaan yang begitu banyak.

Kita mesti belajar bagaimana untuk menjadi objektif yang mungkin dalam analisis kita dan kemudian menggunakannya untuk membangunkan strategi yang akan memberi manfaat kepada rakyat negara. 

Perancangan tidak seharusnya tertumpu pada jangka masa terdekat sahaja, tetapi juga untuk jangka masa yang lebih panjang. – 23 Mei, 2023.

* Callistus Antony D’Angelus merupakan Penasihat Buruh Antarabangsa Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM)

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen